söndag 21 oktober 2012

Tacopaj ála LCHF

VI VANN, VI VANN, VI VANN!!!!!
Helt galet, Team Putte och Vetlanda vann körslaget igår.
Hade jag aldrig trott när detta program började för 7 veckor sen.


Grattis i massor till den otroligt duktiga kören!!!!
Nu till det egentliga inlägget:




I Fredags myste vi till det med lite tacopaj.
MrJ är inte så förtjust i paj då han fått för sig att
det är torrt och "dammar i käften", som han så vackert uttrycker sig.
Jag däremot ÄLSKAR paj.
Men denna pajvarianten funkar för oss båda då det
inte är någon pajdeg.

Fick fråga om recept på instagram i Fredags, så varsågoda:

Tacopaj ála LCHF
1 ask Philadelphiaost
2,5 dl creme fraiche + ca 1 dl
500g nötfärs
gul lök
1 påse tacokrydda
tomater
ca 1 dl tacosås
riven ost.

Stek färsen ihop med lök och tillsätt tacokryddan och lite vatten.
Blanda philadelphiaosten med 2,5 dl creme fraiche.
Bred ut i botten på en ugnsform.
Lägg på löttfärsblandningen.
Skiva tomater och lägg över färsen.
Rör ihop tacocåc, lite creme fraiche och riven ost.
Bred ut blandningen över allt och grädda sedan i 225 grader 
tills pajen fått fin färg.

Smidigt och snabbt går det.
Kanske egentligen skulle kallas mer gratäng, men skit samma.
Igår hade vi en underbart trevlig kväll hos mor & far.
Idag vankas det en heldag med jobb.
Sen en lugn och skön kväll hoppas jag.
Kroppen var lite trött på morgonen efter att slagit rekord
i joggingspåret med barnvagnen igår.

Hoppas ni får en riktigt skön Söndag,
Kramar





10 kommentarer:

Unknown sa...

Ja,ibland får man hitta lösningar så att det passar båda...;)))
Ha en bra dag på jobbet nu...

KRAAAM på re du fina!!!!

Frederica sa...

Har inte följt körslaget,
Men igår gjorde jag de ;)
Åh så vinner dom hela alltet bara för det!
Kul att se :D
Lilla Vetlana <3

Haha, jag håller med din kille till fullo!
Jag äter sällan paj pga pajdegen,
Och när jag gör det så skrapar jag ur det goda :P
Så här blir det liknande tacopaj (gratäng kallar vi vår för). Men nästa gång ska jag testa med philadelphia ost!

Ha en fin söndag!
Kramar :)

Kia sa...

Lät enkelt och gott. Får prova nån dag.

Ha en toppen söndag!
Kram Kia

Svarta tassar i vit soffa sa...

Inget allvarligt hos veterinären. Sierra fick bara sin vaccination. Ja, det är inte alls kul att byta veterinär. I Sundsvall så hade vi alltid en som vi åkte till... nu så blir det tydligen lite olika beroende på vilken som är ledig. :(
Trotsade regnet och sprang ner till garnaffären. En liten fördel att bo 2 min från centrum :)
Haha... min sambo är inte heller så förtjust i paj. Det där receptet låter inte helt tokigt... kanske skulle prova någon dag.
Kram
Jenny

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Superbra recept, jag ska göra det här. Dammar i käften, den var rolig.
Kramar
AnnaMaria

Unknown sa...

Det receptet måste jag allt testa då jag håller med din man om dammet i käften då det gäller många pajer.
Ha de gott, kram Ing-Britt

Hemma på Sjuan sa...

Visst var det härligt med seger till lilla Vetlanda!
Får testa det där lchf-receptet, passar nog mig ;)
Kram Suss

Emma - Från min sida sett sa...

Mums, låter riktigt gott, jag älskar tacopaj:)

Tack för din fina kommentar:)

Hoppas att du har haft en fin helg!

Kramar Emma

dianasdrömmar sa...

Mums, tack för receptet kram Diana

Emilias sa...

Godmorgon!
åh vad gott det där såg ut :)

Hoppas du får en fin start på veckan!
Har helgen varit bra?

Kramkram