torsdag 28 april 2011

Planterings experiment







God Morgon
Jag har ju så långt ifrån gröna fingrar man kan komma.
Men övning ger väl färdighet?

Skulle gärna vilja ha lite väldoftande lavendel, 
både hemma på balkongen och i stugan.
(går det åt skogen tror jag mig veta att man kan köpa färdiga plantor)

Så igår blev det frösådd här i 101:an.
Stod på påsen att om man ska plantera ut den 
ska den först stå i kylen 2-3 veckor.
Ja, så nu är kylskåpet fullt igen,
utan att ha handlat ett enda mjölkpaket.


Någon av er duktiga trädgårdsfixare som planterat lavendel från frö?
Alla tips är välkomna.
Hur mycket vatten ska de tex ha i kylskåpet????
Ska de täckas med plast?

Idag ser det ut att bli ännu en fin dag.
Vi har Öppet hus uppe på gymnasiet,
så blir en riktigt lång arbetsdag ända till 20.00
Men brukar bli riktigt trevligt.
(sen är jag ju dessutom ledig imorgon)

Önskar er nu en riktigt härlig Torsdag.


Kramar

7 kommentarer:

Hildas hem - Sofia sa...

Tyvärr har jag inga tips att bistå dig - jag är ju också en rookie i sånna här sammanhang.
Men jag är intresserad. Lavendel gillar jag så det skulle jag också kunna tänka mig att odla :)

Lycka till på "Öppet hus"-dagen!
Kram Sofia

Gisela Testmann sa...

WoW - vilka kort du tar! :-)
Lavendel.........hm - köp ett par plantor vet jag - det är smidigare - om lavendel i kylskåp, vet jag inget ;-) men lycka till
kram gisela

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Här har du en med väldigt ogröna fingrar, blir färdiga plantor. När jag sår kommer det inte upp så mycket. Men det låter som du är på god väg, lite vatten borde väl vara bra.....
Hoppas du får fina plantor i dina burkar, supersnyggt med plåtburkarna.
Kramar
AnnaMaria

Anonym sa...

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig... Har bara köpt plantor...

Du komemr säkert lyckas!

Ellinor

Kickan Style sa...

Hejsan... va roligt att du lämnade ett spår efter dej på min blogg, nu hittade jag till din :).
Jag är också väldigt dålig på allt som heter växter och blommor, allt jag rör i bara dör :P! Så av mej får du inga tips till din odling!! Men lycka till!
Hälsningar Kristina

Ullis sa...

Jag har inte frösått lavendel, men har också hört att de behöver stå i kylskåp några veckor först. Jag tror att det räcker att vattna dem lite innan du ställer in dem, sedan klarar de sig nog, tror inte du behöver plast över heller, men du kan kanske sätta plast över och sticka lite hål i det sedan när du tar ut krukan igen.
Lycka till!
Ullis

Therese Wahlström sa...

Brukar man inte ha plast över för att få lite "växthuseffekt" liksom när de står i fönster och så? För att det ska ta sig fortare!? Så om du ändå ska ha dem i kylen så gissar jag faktiskt på att plast över är onödigt :)
Det ska bli spännande och se hur det går!

Trevlig helg!
kram