onsdag 20 april 2011

Godis gott i kakväg




Mjölkchoklad Cheesecake
Botten
10 digestivekex
75g smör
Fyllning
200g philadelphiaost
150g mjölkchoklad
1 msk vaniljsocker
1,5 dl vispgrädde

Smält smöret. 
Smula kexen och blanda med smöret.
Gör bottnen och låt kallna.
Smält chokladen.
Lägg osten i en bunke och rör tills lättvispad.
Blanda i chokladen och vaniljsockret.
Rör om.
Vispa upp grädden lätt.
Blanda ner i chokladen.
Rör till jämn smet.
Bred över chokladröran över bottnen och låt svalna i kylen,
minst 1 timme.

Ett riktigt mysigt födelsedag- och bebiskalasMen tyvärr måste allt gott ta slut.
Massa underbart bebismys har det blivit, likaså tjöt.
Gott fika med.
Men då jag aldrig gjort cheesecake innan så har nog något blivit lite fel.
Chokladröran blev lite mousse liknande.
Tror den ska vara lite hårdare.
Men var lite tveksam på hur lättvispad grädden skulle vara,
kan nog vara där felet låg.
Men har fått mer än godkänt av både Mia och maken.
Riktigt gott med jordgubbar till med.
För min smak så ska jag testa med mörk choklad nästa gång.
Tyckte inte chokladsmaken var så framträdande,
mina smaklökar är väl lite smått förstörda då jag gillar kryddstark mat.
Mia kände dock direkt att det var mjölkchoklad i.

En riktigt härlig eftermiddag helt enkelt.
Ha en fortsatt mysig kväll,


Kramar





4 kommentarer:

Ullis sa...

mums mums!
Jag hoppas mina katter vänjer sig med tiden som du säger, men än så länge håller den stora sig undan, dock inga bråk mellan dem!
Det är bara att sno idén till fågelbadet, det är väl det bloggvärlden är till för ;), inspireras och låna idéer från varandra.
Ha det bra!
Ullis

Therese Wahlström sa...

Ska jag absolut testa någon gång! :)
Enligt mina cheesecake-recept ska dom stå i frysen, så kan vara det som gjorde skillnad i konsistensen. Ska ju bli lite mer hård "glassfeling" liksom. Men kan tänka mig att den var mumsig ändå! Och när det gäller chokladen, så byt gärna nästa gång, så du tar 200 gram choklad och lite mindre färskost, den kan nämligen ta över lite av smaken. Blir ingen skillnad på smeten, men det blir godare och mer chokladsmak! Använder choklad&färskost mycket i mina tårtor så jag har experimenterat lite med det. Intressant dock att det inte skulle vara någon äggvita i, men var positivt för jag brukar inte göra cheesecake så ofta för jag tycker det är träligt med så många olika bunkar att diska, haha.

Hoppas ni får en riktigt trevlig och mysig påskhelg i stugan!
kramar

Karin sa...

Hej hej Kära Malin,

Jag tror också att den ska frysas, dock har jag aldrig gjort cheesecake själv men jag tror att antingen så gör man den typen som bakas i ugnen eller så gör man sådan som ska stå i frysen. Men shit vad gott det såg ut med Jordgubbarna på, choklad och jordgubbar är ju det godaste som finns.
Ha en härlig påsk kära vän.

Kramar Karin (Rosa)

Anonym sa...

Detta verkade supersmarrigt! Jordgubbar o choklad, kan det bli bättre? Sak samma att det inte blev "som det skulle"

Ellinor