torsdag 20 september 2012

Gör det ont när knoppar brister?






God Morgon
Först vill jag tacka för alla spår ni lämnar här inne.
Så kul att ni hittar hit,
era söta kommentarer värmer en bloggerskas hjärta mycket.

Har två orkidéer som nu knoppar igen.
Älskar det.
Det är nästan som man går i väntans tider igen.
Man ser hur knopparna växer och växer
och vill bara att de ska slå ut.

Dock har jag en liten fråga,


När vi flyttade råkade jag först ställa dem i fel fönster.
Solen låg på för hårt där och brände några stackars blad.
Kan man bara klippa bort dem?

Redan Torsdag igen.
Galet vad veckorna rusar.
Igår var det åter ett grymt svettigt gympa pass.
Underbart.
Så idag får det bli en hundrunda på förmiddagen
för att mjuka upp benen lite och eventuellt även ett styrkepass sen.

Hoppas ni får en riktigt mysig dag.
Solen letar sig in genom fönsterna så hoppas på en härlig höst dag hos er alla.
Kramar








11 kommentarer:

Beas sa...

Åhhh...det vill jag också ha svar på. Jag har försökt leta i en orkidéebok jag har hemma, men inte hittat något om det (Författaren har väl varit för full av insikt om skötseln att det har kunnat hända?) ;-)

Jag har tagit hem in avlidna pappas orkidéer och de har fått utomhus på altanen under sommaren eftersom de luktade rök. Nu har de repat sig och luktar inte illa, men däremot har ju just en hel del blad blivit brända, så vad GÖR man liksom???

Hoppas att du får något bra svar!

Beas sa...

Åhhh...det vill jag också ha svar på. Jag har försökt leta i en orkidéebok jag har hemma, men inte hittat något om det (Författaren har väl varit för full av insikt om skötseln att det har kunnat hända?) ;-)

Jag har tagit hem in avlidna pappas orkidéer och de har fått utomhus på altanen under sommaren eftersom de luktade rök. Nu har de repat sig och luktar inte illa, men däremot har ju just en hel del blad blivit brända, så vad GÖR man liksom???

Hoppas att du får något bra svar!

Beas sa...

Åhhh...det vill jag också ha svar på. Jag har försökt leta i en orkidéebok jag har hemma, men inte hittat något om det (Författaren har väl varit för full av insikt om skötseln att det har kunnat hända?) ;-)

Jag har tagit hem in avlidna pappas orkidéer och de har fått utomhus på altanen under sommaren eftersom de luktade rök. Nu har de repat sig och luktar inte illa, men däremot har ju just en hel del blad blivit brända, så vad GÖR man liksom???

Hoppas att du får något bra svar!

Theres sa...

jag hade samma problem för ett par år sedan och klippte bort bladen som var skadade och det kom ut nya blad igen. riktigt fina var dem med. så frågar du mig så kan du helt klart klippa bort dem. jag klippte så långt ner som det gick.

Vita huset 28 sa...

Åhh va härligt med knoppar på orkidéen.
Hmm har också min i varmt fönster men inte fått nå skada på bladen.
Så jag vet faktiskt inte. Men jag brukar klippa bort bruna stänglar o rötter så vem vet..

Kul att du är med i min utlottning
Kram Camilla

Unknown sa...

Underbart med orkideer...;)) Hade en sån en gång och lyckades ta död på den stackarn så nu vågar jag inte köpa några fler...Dom kostar ju lite oxå...;)))

Ha en riktigt härlig dag..
KRAM till dig!!

Vit dröm sa...

Ja det är härligt med knoppar på orkideérna :)
Har tyvärr ingen aning om man kan klippa bort bladen...
Ha en fin dag!
Kram Anna

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Kommer bli jättefint när den blommar. Orkidéer tål mycket, klipp du.
Kramar
AnnaMaria

Kia sa...

Nej, nån boxning blev det inte utan en promenad med hund och kompis. Körde 30 min crosstrainer på lunchen idag istället. Kanske inte likvärdigt men bättre än inget! : )

Ha en toppen dag!
kram Kia

Lotta sa...

Japp bara klipp eller drag bort dem fula bladen :)

vista du att en orkidé sätter lättast knopp om de står svalt och får väldigt lite vatten? Ett tips från en orkidé älskad florist ;)

Kram Lotta

Unknown sa...

Vilka vackra knoppar, ljuvliga orkideér tror det ska inhandlas några nya nu när finrummet och tv rummet är färdig tapetserade;)

även här klipps fula blad bort så det är bara att ta fram saxen.

Önskar dig en ljuvlig fredag och en härlig helg
Kram
Annie