torsdag 3 januari 2013

Nya vanor under 2013????

Gårdagens kvällsmat
#kvarg #hallon #kiwi #grädde #mandel

Just nu svämmar nyårslöftena över.
Folk sätter höga mål om hälsa, träning, viktminskning m.m.
Gymmen svämmar även de över av folk.
Men om si sådär 1-2 månader trappas allt ner.
*Man glömmer sina löften.
*Man tröttnar på att hetsa sig med 5-7 hårda pass i veckan.
*Man blir sjuk och kommer därför inte igång igen.
*Man ser ett misslyckande som en världskatastrof,
så den där godisbiten raserade hela hälsobilden man byggt upp,
och då är det väl bättre att ge upp??

Så nu vill jag uppmana er som vill att 2013 ska bli ett mer hälsosammare liv:
TA DET LUGNT!!!
Ingen kan ändra allt över en natt.
Ta tex Januari till att komma igång med träning, 1-2 gånger i veckan.
På kost sidan kan man bestämma sig för att sött hör till helgen.
Det räcker väl? Det är en bra början.

I Februari kan man sen antingen lägga till något träningspass eller höja intensiteten.
Går man promenader kan man kanske börja med små korta intervall-jogging-pass.
På kost-sidan kan man väl se över hur många mål mat man äter om dagen.
Försök ändra så ni äter mindre, men oftare.
5-6 måltider om dagen,
frukost, mellis, lunch, mellis, middag & (ev) kvällsmat..

Sätt dig ner och gör en årsplanering,
men det ska vara realistiska mål som funkar för vardagen.
Kanske små del-priser om man sköter sig?
Ett frisörbesök, nya träningskläder eller annat man önskar sig?!

Strunta i vågen, 
hitta vanan och en hälsosammare livsstil först.
Och glöm inte att det tar minst 6 veckor att sätta en ny vana!!

Ha en skön Torsdag,
Kramar

18 kommentarer:

Anonym sa...

Så sant som det var sagt!! Fast det är svårt att ta det lugnt när man har bestämt sig, vet jag själv att jag tyckte. Igår fick jag första träningsvärken efter ett löppass. Det var iiiiiishalt så jag måste ha spänt mig på alla möjliga konstiga ställen. Fast det känns skönt!!
kram

Vita huset 28 sa...

Hmm jo de där är väl mitt i prick.
vill också komma tillbaka med kost o mera promenader men är i nån svacka just nu.
Mig kommer du inte hitta på gymmen eller späka mig själv, inte min grej. Nej att sätta upp mål med nåt jag önskar mig är nog mera min grej.
Har mål att vara mera fit när sommaren kommer då vi åker till cypern i 2 veckor.

Kram Camilla

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Skrev en kommentar här och fick upp en sån där "hoppa ur systemet ruta", vet inte om den kom med...
Skrev att det kommer bli fredagsgodis här också i fortsättningen, och träningen drar igång.
Kramar
AnnaMaria

Unknown sa...

Helt rätt, så ska man gå tillväga!
Mellanmål tycker jag är svårt. Har du något gott bra tips på det?

Ha en bra dag!

MirEll sa...

Så sant som det är sagt. Ofta går man mog ut för hårt vad det än gäller och sedan ger man upp vid minsta misslyckande. Själv försöker jag lägga mål där jag formulerar mig med at jag ska FÖRSÖKA istället för SKA, då känns ett eventuellt misslyckande inte lika tungt.
Ha en bra dag! Linda

Anonym sa...

Halkade in på din blogg genom en annan, men kände direkt efter första läsningen här, så bra skrivet!!!! Precis så här är det ju! Och, jag har själv just bestämt mig för att börja året med lite bättre vanor MEN ta det lilla lugna, inte gå ut helt hysterisk och ta i så att jag är helt slut och ger upp i slutet av februari! Jag vill hitta bra rutinerr som funkar utan att jag ens tänker.
Jättebra tips här till ALLA!

Ha en bra dag du med Malin!

Ann-Britt

Hemma på Sjuan sa...

Kloka ord!
Jag har lärt mig att sätta flera små rimliga mål så man har möjligheten att lyckas...
Ser gott ut på bilden! Kramis

Marie sa...

Ja det hetstas mycket kring vikt och viktnedgång och dylikt nu ef jul, nyår och tycker att det är överdrift

Tänker man bara sunt förnuft och minskar sötintag så går man ju ner i vikt och ut och powerwalka osv, man behöver inte köpa dyra träningskort för att komma i form.

Det ska vara roligt att träna ingen hets =D
kramar

anettan sa...

Klokt. Kunde inte sagt det bättre själv. Kram Anette

Sofi sa...

Hej!

Du är så himla bra!

Du har så rätt!
Känner verkligen igen mig, när jag väl bestämt mig för något så går jag all in på en gång;) men jobbar på att ta det lite lugnt, jag blir ju så himla exalterad bara;)
Men nu har jag bestämt mig för att ha en sockerfri månad och tänka på vad jag stoppar i mig så får träningen komma allt eftersom:)

Ha det bäst!

Kram Sofi

Emilias sa...

Hej vännen!
Du är så klok :) det där behöver många läsa!'

Vi har bara en hel dag kvar här i Thailand, sen är semestern slut. Ska faktiskt bli lite skönt att komma hem, till sina ordentliga matvanor och till träningen :) nästa vecka är det återhämtning som gäller, träning såklart men min första 4 veckors period börjar inte förens den 14:e. Mål för 4 veckor är uppsatta och sen utvärdering och fortsättning :) är riktigt laddad!!

Hur känns det nu inför jobbstarten?
Kramkram

Unknown sa...

Du har så rätt och här har vi bestämt att skynda vårt nya liv långsamt;) 2013 ska bli ett år tillägnat mig;) Jag ska göra saker som jag mår bra av (i längden) och jag gillar mitt nya nyårslöfte och jag hoppas att jag skyndar så pass långsamt så att jag inte har tröttnat inom en månad.

Ta hand om dig och tack för att du påminner allt för många skyndar för fort;(
Kram
Annie

Ullis sa...

låter sunt och bra. 1-2 gånger i veckan kanske inte är så svårt att få till...
Gott nytt år på dig!
Ullis

Home2tiny sa...

Så kloka ord som många skulle behöva läsa. Vad det gäller min kost o vikt är jag nöjd, men träningen, där måste jag bättra mig. Framför allt träna styrka det skulle den här slitna, trötta kroppen behöva. Kramisar Tina

Frederica sa...

Hihi så sant!
Jag har faktiskt inget löfte i år, jag ska bara låta året gå :) Men så hoppas jag på att jag ska bli lite mer rörlig i vardagen i alla fall ;)

Tack för ditt "krya på dej" :)
Mår aningen bättre nu ikväll.

Ha en fin kväll du också!
Och lycka till med jobbet :)

Kramar

No34 sa...

Lagom är bäst och så sant att det tar tid att ändra sina vanor... Och ett felsteg är inte katastrof!! Ha det gott, kram Kate

Njut Av Livets Goda Ting sa...

God fortsättning på det nya året :)
Kloka råd... framförallt ska jag försöka röra mig lite mer utomhus.. jag behöver den friska luften för att må som allra bäst!
Ha en underbar fredag... Idag kan man ju lyxa till det med nåt sött :)
Stor kram
Jessica

LillyDorotea sa...

Kunde inte sagt det bättre själv.Är helt och hållet på din sida:) Detta är vad jag kallar sunt förnuft, något jag för några år sedan tog till hjälp för att gå ner de 20 överflödiga kilon jag gick och bar på. Efter ett antal bantningsförsök och en massa träning som gav bakslag har jag idag en mycket mer stabilare vikt och detta p g a ändrad livstil ur ett långsiktigt perspektiv :)Mycket bra inlägg!!

Kram Åsa