tisdag 19 mars 2013

Vitaminer


God morgon,
hoppas ni inte blåser bort.
Här hör man vinden ordentligt genom husknuten.
Och igår när Dix och jag var ute och joggade kom vinden med
sådan kraft ibland att man tappade andan.

Kom att tänka på det här med vitaminer och kosttillskott vid frukosten.
Här tas det en liten cocktail av vitaminer varje morgon.
C-vitamin brus, omega 3, d-vitamin och så en multi vitamin.
Jag tror egentligen mest på riktig och välbalanserad mat.
Men i många fall är maten manipulerad, besprutad och så massa annat.
Så frågan är hur mycket bra som finns kvar i den och i jorden den växer.
Därför hjälper jag min kost lite på vägen och kompletterar med tillskott.
Tar du några tillskott? Eller hur resonerar du?

Idag blir det åter ett morgon-pass på gymmet igen.
Frukosten är i magen så bara tandborstning kvar.
Ha nu en skön tisdag, 
och hoppas som sagt att ni inte blåser bort.
Kramar

15 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!!
Jag tar en vitamintablett om dagen på vinterhalvåret. Annars hoppas jag att jag får i mig vad min kropp hehöver. När jag var gravid åt jag Apotekets "gravidvitaminer. Sådana c-brus tror jag absolut inte på:) många kramar!!

Anonym sa...

Nu såg jag att du hade en brus..! Det var uppe på tv för inte så länge sedan om dem. Det innehåller så oerhört mycket cvitaminer så deg är långt över vad kroppen behöver. Det resulterar i att man kissar ut det. Jag tror tom att de då sas att för mycket brus då tom kan vara toxiskt, men det kräver nog ganska många:) kram igen fina!

Maria - Villa Krutbruket sa...

Hallå!

Här är det blåsigt och kallt också. Går igenom märg och ben. Så idag håller vi oss inne :D

De enda vitaminer jag äter är för håret. Mitt hår gick nämligen av efter att jag fick Svante så min frisör föreslog extra vitaminer.

Vad händer hos dig idag?

Kramis

Emilias sa...

Heej!
Jag tänker samma som du :) Att det mesta får man i sig genom kosten. Äter ju som du vet aminosyror innan och efter träning, c-vitamin och mivi total plus. Annars bara vanlig mat :)

Tråkväder här idag. Blåser och snöar. Blääää!
Hoppas du får en fin dag!
Kramkram

Elinor - Dietist om barnmat sa...

Här hemma tar vi tran (alltså fiskolja) för D-vitaminet och omega-3. Bor ju dessutom norr om polcirkeln och sol och därmed D-vitamin kan vara en bristvara många sommrar. De andra vitaminerna och mineralerna får man via kosten om man inte av någon anledning har restriktioner i kosten. Kalcium kanske några behöver för att man inte dricker mjölk, jag tar det lite sporadiskt eftersom jag nästan bara har mjölk i kaffet eller på gröten.

Vitamin - C tycker jag du ska överväga en gång till. Vitamin C är en kraftig antioxidant med med höga doser fungerar den som oxidant alltså fria radikaler i kroppen, dne verkar alltså motsatt än om man äter lagomt. (läs mer här: http://www.matvett.se/bojkotta-c-vitaminbruset/).

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej min vän..
Jag tar faktiskt inte några vitaminer, jag äter ganska varierat och är aldrig sjuk, då menar jag verkligen aldrig. Så det känns inte som att det behövs.
Hoppas allt är bra med dig och att du får en fin dag.
Stor kram
jessica

Frederica sa...

Vitaminer är ju aldrig fel! Kan väl inte bli för mycket direkt?
Jag dricker berocca boost lite nu, började för ett par veckor sen, men har redan börjat glömma av de ibland. Vet inte riktigt om jag känt någon skillnad heller, men det behövs nog en längre tid. Anledningen till just berocca boost är för att jag ofta känner mig så trött :(

Sv. Ja ditt stora skåp vet jag om. För visst är det ett av dom som ska målas? Jag tror det kommer bli kanonsnyggt, stort :)

Ha en fin dag!
Kramar

Unknown sa...

Här är det D-vitaminer som intas sen tar jag lite extra q10 mot min trötthet. Några brustabletter blir det aldrig mer då jag läste på innehållsförteckningen;(

Jag tror att vi i viss mån är i behov av kosttillskott och då speciellt d-vitaminer.

Önskar dig en vacker dag
Kram
Annie

anettan sa...

Jag tror väl i och för sig inte att vi behöver extra vitaminer om vi äter en varierad kost, det ska vi väl inte behöva tror jag mig ha läst. Det känner man kanske själv vilket behov som finns. Ha en fin dag. Kram Anette

Marie sa...

Jag äter d-vitamin tabletter, sedan ser jag till att få i mig mycket protein på egen hand så

Maria - Villa Krutbruket sa...

Jisses, vad allert du är på morgon. Här hemma gick jag i morgonrock till 12 ungefär :)

På fredag kommer en kompis på lunch. Sen på kvällen ska jag och sambon på bio. Vi har förlovningsdag. Och på lördag ska vi fira min pappa som fyller år. Så ser vår vecka ut hittills.

Vad händer hos er i veckan?

Hoppas du haft en bra dag!! Kram

dianasdrömmar sa...

Vitaminer för hår och hud :) kram Diana

baraetthem sa...

Jag äter ingen alls just nu men tänker ofta att jag borde äta nån c-vitamin eller liknande under vinterhalvåret i alla fall. Men slarvig som man är...

Heja du vad duktig du är som tränar så bra!!

Kram!

Villa Ell sa...

Räknas 4 koppar kaffe som vitaminer på morgonen??? ;-)
Nope jag tar inga vitminer... men jag äter en massa morötter känns som den enda grönsak vi har här hemma...
Sv. Tack ja det skall bli kul att börja jobba.. Uttnyttjar min sista lediga vecka till fullo men sen kommer det säkert att bli en bra kombo att vara hemma och jobba!

Kram Sandra

Home2tiny sa...

Tror mest på en balanserad kost men Omega 3 o Dvitamin under vinterhalvåret blir det. Kramisar Tina