måndag 15 september 2014

Effektivt löppass för ALLA



Härliga Måndag!
En ny vecka ligger framför oss, och den börjar med att bjuda på sol.
Att få starta veckan ihop med detta gäng ger också en energikick:


Alla grymma mammor och barn på MammaTräningen!
Passet ger dock inte mig personligen så mycket träning då mitt fokus
ligger på att se så alla vet vad de ska göra och jobbar på med bra teknik.
Därför har jag också valt att försöka få till ett löppass på måndagar.

Denna veckan när MrJ jobbar eftermiddag är det dock snålt med tid
om det ska göras utan barn mellan MammaTräningen och att han åker.
Idag hann jag dock ut, men med en tidspress om cirka 30-40 minuter.

Så fick bli två stycken 5 minuters intervaller.
Uppvärmning i 10 min, sen 5 minuter i högt men så jämnt tempo som möjligt.
Tanken är att man ska hitta en nivå som gör att man orkar hålla 
samma tempo under båda intervallerna.
Jag har lätt för att gå ut för hårt, men övning ger färdighet.
Efter att min gps till klockan dessutom gått sönder 
så får jag gå på känsla i hur jag ligger med farten.
Efter den första 5 minuters-intervallen, la jag in 5 minuters joggvila i lugnt tempo,
för att sen åter öka upp för 5 minuter till i högt, men jämnt tempo.
Där efter 5-10 min lugn jogg som nedvarvning hem.

Så på 35 minuter var passet avklarat och benen möra.
Och som rubriken lyder, detta upplägg funkar för ALLA.
Är man nybörjare: gå uppvärmningen, jogga 5 min mycket lugnt, 
gå 5 minuter, jogga 5 minuter och gå sen hemåt.
Är man mycket träningsvan så är det ju bara att höja tempot under intervallerna.

Jag körde med runkeeper som gav mig direktiv var 5:e minut och slapp
på så vis hålla koll på tiden själv.

Så ett effektivt pass, som ger trötta ben, utan att ta massa tid.
Ha en härlig start på veckan!
Kramar


Inga kommentarer: