lördag 19 februari 2011

Pysselsugen



Om ni läst min gamla blogg minns ni säker denna lampan jag gjorde till vårt vardagsrumfönster.
Fick idag frågan av en, ja du Pilla, vad ska jag kalla dig? Gamal bekant (men oj vad gamal jag lät nu), skit samma.
Frågan gällde hur jag gjort den.

Mycket enklare än man kan tro:
1. Man blåser upp en ballong till valfri storlek.
2. Fäster den i något så den hänger fritt och ger en bra arbetsställning. 
(Vi ställde vårt tvättställ på köksbordet).
3. Kleta in ballongen med vasselin.
4. Börja linda garn runt ballongen och kleta emellanåt på tapetklister.
 (man kan även kleta in garnet med tapetklister undertiden man lindar)
5. När man är nöjd med mängden garn kletar man in hela ballongen med tapetklister.
6. Låt torka i minst ett dygn.
7. Gör hål i ballongen med en liten nål och dra ut den snabbt.
(Pilla bort ev ballongrester med en virknål eller liknande om den går sönder).
8. Klipp ett lagom stort hål i toppen så lampan kommer igenom.
9. Fäst "lampskärmen" med snöre (jag tog samma garn som till skärmen) på sladden.

Klart.


Är så sugen på att göra fler i olika storlekar, men får bli när köksrenoveringen är klar.
Pilla gav mig även en fundering, men får se om det funkar. Ska ev testa själv först så ska jag berätta sen.

Men nu ska jag hjälpa MrJ med målartvättningen.

Over'N'ouT



1 kommentar:

Anonym sa...

Det lät ju både enkelt och kul! Det kanske blir sådana i fönstren på ovanvåingen blir klar, för lagom tills dess är antagligen pengarna slut, hahah!

Ska bli kul att se vad det är för ide du har :)

Ellinor