onsdag 9 oktober 2013

Att komma igång efter Förlossning



Jag fick en fråga om hur man kommer igång med träning efter förlossningen.
Det finns tyvärr inget riktigt svar på det har jag lärt mig.
För allt är väldigt individuellt.
Mycket hänger på hur kroppen mår efter graviditet och förlossning.

Det ända jag skulle vilja skrika ut är:
TA DET LUGNT!
För alla har vi grymt bråttom, även jag.
Men kanske är det bättre att ta det lite extra lugnt ett tag,
vi har ju faktiskt hela livet på oss att springa, lyfta, hoppa och svettas.
Och vad gör då några månader "rehab" med lugnare träning?

Kroppen utsätts för stora påfrestningar under graviditeten.
Och det tar 9 månader för den att genomgå förändringen.
Så egentligen inte så konstigt att det också tar tid för den att läka
och komma tillbaka.

Men det jag tycker man kan börja med är lugna promenader.
Lyssna på kroppen hur den känns och hur den svarar på det.
Det får INTE göra ont.
Börja med kortare rundor i lugnt tempo 
och öka allt eftersom att kroppen orkar och känns okej.

Sen mammamage appen som jag tjatar om i ur och skur.
Den kan jag också rekommendera tidigt.
Och KNIP kvinnor, KNIP!!!!!

Men som sagt, lyssna på kroppen.
Glöm inte med att sömnbrist tar ut sin rätt.
Att envisas med att träna efter oroliga nätter leder oftast bara till en sak:
förkylning och sjukdom!

Fortsättning följer kring detta ämne och glöm ej att jag inte är utbildad. 
Jag läser dock otroligt mycket kring detta ämne 
och allt som skrivs är bara generella råd.
Allt kring detta är som sagt väldigt individuellt.

Kramar

3 kommentarer:

Mittgodastefinaste sa...

Du är verkligen superduktig med att komma i form. Jag kom aldrig i form mellan ettan och tvåan som det skiljer knappt två år mellan. Efter nummer tre gick det mer naturligt att bli av med kilo av stress och sådant, inte helt rätt väg...

Ha en fortsatt fin vecka.

Kram Jenny

choicesbyannie sa...

Ja att ta det lugnt är nog viktigt men oftast har man ju en sådan lust och längtan efter den forna kroppen efter en förlossning så det är svårt att bromsa sig själv. Så bra att du påminner om att det får ta sin tid och att det kan löna sig i längden att ta de där extra månaderna ledigt.

Önskar dig en fin kväll
Kram
Annie

anettan sa...

Det där med att lyssna på sin kropp är inte alltid helt enkelt tycker jag....... Kram Anette