torsdag 30 oktober 2014

Miljöombyte



Onsdag förmiddagar är vigda åt öppna förskolan här i byn med barnen. 
Men LillaE är dunderförkyld så kände att vi snällt fick hoppa över det. 
MrJ kom då med förslaget att han och LillaS kunde åka till grannkommunens badhus, 
och jag fick genast en härlig ide. 
Frisk luft är bara bra för snoriga barn så jag och LillaE hängde på. 
Medan de badade passade vi på att rasta Dix 
med en uppvärmnings-joggingtur runt sjön. 
Har aldrig rört mig mycket i Sävsjö men var en jättefin slinga 
med smalare grusväg och broar runt sjön. 
Barnvagnsvänlig och i underbar miljö, gpsen stannade på 4km 
så en distans som passar alla. Och vill man ha det längre är det ju bara att köra fler varv. 





Planen var att sen testa ett rygg och mag-pass i deras utegym 
(Vetlanda borde ta åt sig och lära sig av grannkommunen, detta borde finnas överallt) 
och det funkade fint med det som fanns. 
Pull-ups: körde så många jag orkade, sen kunde man ta hjälp av stegen 
för att komma upp och pressa några extra där man höll emot på vägen ner. 
Rygglyft: börjar ju vänja mig att köra med vikter, men funkar bra utan med. 
Varierade dem med att varannan gång jobba med raka armar framför mig 
och varannan gång med lyft utåt sidorna. 
Dipsen: ingick inte i planen, men var ju tvungen att testa då det var
 evigheter jag körde riktiga, och inte med händerna bakom mot tex bänk. 
Och gick över förväntan, vilket känns idag ;)
Planka: de hade en crosstrainer-liknande maskin 
som gick utmärkt att köra planka med rörelse på. 
Vissa omgångar med båda armarna framåt, vissa med varannan, 
och vissa bara statiska. 
Rodd: körde både smala och breda, 
och var tyngre än man kan tro att dra sig fram i "gungan". 
"Hängande mag-kickar": det kändes att jag inte är van att träna så mycket raka magmuskler, 
även om jag börjar smyga in det lite för att se hur Diastasen 
(som har minskat under sommaren) 
reagerar. Raka ben utåt funkade inte alls med min minimala styrka,
 men med böjda ben gick det bra. 

Trött blev jag och planen om att avsluta med ett extra varv löpning 
fick vi lägga åt sidan då LillaE började tröttna och ville ha mellis.
 Och med sömnbristen som varit sista tiden var det nog lika bra. 
Ska ju vara pigg och fräsch inför lördagens spännande utmaning. 
Men mer om det imorgon. 

Kan iallafall summera att det är underbart med miljöombyte då och då,
 är så lätt att fastna i ingångna mönster med samma runda och samma övningar. 
Idag känns det i kroppen att träningen inte var "som vanlig" igår, 
små justeringar som gör att kroppen inte vänjer sig och fortsätter svara med resultat. 

Ha en fortsatt härlig torsdag. 
Kramar

1 kommentar:

Hemma på Sjuan sa...

Den där slinga har jag gått när jag varit i Sävsjö på hockey med ungarna men aldrig sett utegymmet...
Här är jag äntligen i gång med träningen igen men fortfarande för mycket +kilon! Kram Suss