lördag 11 oktober 2014

Åter hitta motivation för intervaller!




Livet har hållt den mer prestationsinriktade löpträningen
lite åt sidan det sista.
Envisa förkylningar hos MrJ och LillaE med mycket hosta,
har gjort att sömnen störts, och jag själv haft småkänningar som inte brutit ut.
Mycket jobb med träningsutmaning, kunduppföljning och studier har också 
minskat tiden för att få till alla önskvärda pass.

Så träningsnivån senaste månaden har handlat om att hålla igång för 
att må bra och samla energi.
Intervall-passen har prioriterats bort för mer "mys-jogg" 
där kroppen tankar energi och hjärnan rätar ut lite kaos.

Sen att jag har en slags "hat-kärlek" till intervaller gör ju 
det lite lättare att prioritera bort dem.

Men idag kändes det som att det var dags att börja om igen.
För de är ju så otroligt effektiva och har gjort att jag som alltid mest
"mys-löpt" har sänkt pb på pb.

Planen var korta intervaller med barnen i vagnen.
Väntade ut tiden under fm så att det kändes som att de skulle vara 
stor möjlighet att båda borde somna.
Men, så var det åter punka på vagnen, det vi förra helgen trott
bara var att luften gått ur stämde inte.
Så in med alla i bilen, efter 5 min så sov båda som små grisar.
Stannade till på en skogsväg jag vet passar för dagens pass,
hunden kan dessutom springa lös och på så vis rasta av sig själv lite samtidigt.

10 min uppvärmning.
60 sek intervall / 30 sek vila * 6.
3 min vila där i mellan, och sen en omgång till med samma upplägg.
10 min nedvarvning.

Planen var att ligga lugnt i intervallerna eftersom näsan fortfarande rinner lite
och ge kroppen en mjukstart, med ca 4.15-4.30 tempo på alla intervaller.
Men på något sätt funkade det inte att hitta det utan hamnade varenda gång på ca 3.45.
Men höll hela vägen till slutet, även om de 2 sista var riktigt hemska.
Och det är det jag "hatar" med intervaller, det går inte göra det lätt ;)

Men "kärleks-delen" kommer när det är över:


Bästa känslan ever!!!!!!!!!
Kör du intervaller? Vilket upplägg är din favorit?
Kör du inte? Testa detta, ett "lättare" pass med bara 12 vändor allt som allt
vilket känns väldigt överkomligt när man åter ska hitta tillbaka eller börja från start.
Gå inte ut för hårt i tempo, 
meningen är att man ska orka försöka hålla samma genom hela passet!
Och känslan efter ska vara en egoboost-deluxe = I DID IT!!!!!!!!

Ha en fortsatt härlig lördag,
nu ska vi byta slang på däcket och åter ge oss ut i det härliga vädret!

Kramar


Inga kommentarer: