torsdag 3 april 2014

Torsk men inte på Tallinn


Det där med långa recept med ingredienser man knappt kan uttala
är ingenting för mig.
Och speciellt inte de veckorna MrJ jobbar eftermiddag.
Då ska maten helst bara sköta sig själv och gå snabbt att få klar.

Igår stod det torsk på menyn, 
och nästan alltid fastnar vi i "torsk och äggsås"-träsket.
Det är en av få fiskrätter som går hem hos mannen i huset.
Men tack vare att vi är majoritet brudar i familjen, 
och LillaS gillar precis som mamma fisk, får han snällt äta det en gång i veckan ;)

Kräftstjärtar fanns i kylskåpet så började googla runt på
kombinationen torsk - kräftstjärtar.
En del recept innehöll svåra ord medan andra lite enklare,
så blev en egenpåhittad kombo:

Till 4 pers:
600g torsk
salt och citronpeppar
150 g kräftstjärtar
färsk spenat

sås:
10 cm purjolök
 (gärna mer, men har en tös som inte gillar när det blir för mycket "maskar")
1 fiskbuljongtärning
1 dl fiskspad
3 dl grädde
1 msk citronsaft
ca 10 körsbärstomater
smör
salt och peppar

Sätt ugnen på 225 grader. Lägg fisken i en form, salta och peppra.
In i ugnen ca 10-15 min.
Hacka purjolöken och fräs i smör.
Smula ner fiskbuljongen och tillsätt grädden och citronsaften, låt puttra.
Dela körsbärstomaterna i halvor och hacka kräftstjärtarna i önskad storlek.
När fisken är klar i ugnen hällde jag över ca 1 dl fiskspad i såsen.
Salta och peppra och tillsätt tomaterna.
Lägg kräftstjärtarna på fisken och strö babyspenaten runt.
Häll över såsen och in i ugnen ca 10-15 min.

Vi hade ris till men tror det kan funka med lite vad som helst.

Galet gott, smarrigt och superenkelt,
precis som jag vill ha det.
LillaS åt 3 portioner så gick hem även där.

Ha en riktigt härlig Torsdag!
Här vankas en spännande final för det grymma gäng
vi fått följa i 12 veckor på deras viktresa med Viktutmanings-kursen.
Kramar


1 kommentar:

Villa Ell sa...

Jag älskar fisk! Hellre det än kött! Vi åt också torsk igår! Jag blandar vanlig creme fraîche och "franska örter" fraîche (ja man kan ju ta vad man vill för smak) lite grädde över så det blir lite sås... Riven ost (gärna stark) innan osten så trycker jag i lite tomater eller paprika sen osten och vips i ugnen 225 grader ca 15min jätte gott!
Spännande med finalen hoppas det gått åt rätt håll med långsiktigt mål!
Kramar Sandra