måndag 28 april 2014

Bloggträff på Idrottslabbet






Natten mellan torsdag och fredag gav jag ju upp hoppet
om att kunna åka på bloggträffen i Linköping.
Men se, hoppet ska man aldrig ge upp, igår var jag där!

Tester på Idrottslabbet väntade, och vi var många som var lite nervösa.
Det hade vi inte behövt vara, lätt att säga så här i efterhand.

Vi började med lite 7 punkts-fettmätning med kalipertång,
jag har ju varit orolig för att jag ligger lite för lågt.
Visst ligger jag lågt, men inte ohälsosamt, så kändes bra.
Denna mätning ska ju vara den säkraste fettprocent mätningen.

Samtidigt som fett mättes fick vi testa på Gripen handdynamometer.
Handstyrkan ger ett mått på kroppens allmänna styrkestatus, men visar också
kroppens hävstångsförmåga (hur musklerna fäster).
Alla har inte optimala muskler för att bli superstarka genetiskt, detta beror lite på 
om muskeln fäster nära eller längre bort från leden.
Jag fick ett hyfsat resultat för en kvinna, men har inte de bästa 
förutsättningarna enligt testet.

Efter det blev det "spänst/hopp-test".
3 olika hopp fick vi utföra och så mättes hur högt man kom.
Genom detta test fick man fram andel långsamma/snabba muskelfiber 
och även hur mycket elasticitet vi har i musklerna.
Elasticitet finns inte mycket av i denna kropp, men en del snabba muskelfibrer
som ändå ger möjligheten att bygga upp explosivitet.

Avslutningsvis gjorde vi Åstrands cykeltest,
men det återkommer jag till när jag fått resultatet som kommer på mail i dagarna.

Innan vi lämnade "labbet" fick vi se hur ett mer exakt syreupptagningstest gick till.
Elmina sprang med mask på, startade i 8km/h takt och jobbade sig upp till 14km/h takt
och efter det började lutningen öka.
I grymma 13 minuter kämpade hon på innan mjölksyran sa stopp.
Hon fick riktigt bra syreupptagningsresultat, en troligtvis maxpuls på ca 195,
under löpningen fick hon också veta hur kroppen utnyttjade energin i olika tempon.

Fredrik Wandus som driver det var 
var grymt duktig och lät oss alla få känslan att ALLA KAN!
En spännande och lång bakgrund med massa erfarenhet i ryggsäcken
har han med, så funderar ni på att göra några fystester så kan jag
rekommendera Idrottslabbet i Linköping starkt!
Jag vill åka tillbaka och någon gång göra testet Elmina gjorde,
dock inte riktigt än ;)

Lunchen avnjöt vi sen på HälsoFreak, ett riktigt fräscht
ställe med massa nyttiga och goda maträtter att välja på.
Väl värt ett besök om ni ska till Linköping.

Ja, summasumarum en riktigt trevlig och lärorik dag
som var väl värd sin tid i bilen dit och hem.
Ser fram emot återträffen som förhoppningsvis vankas i höst :)

Men nu sparkar vi igång den nya veckan.
Intervallöpning står på schemat efter en veckas paus från springandet.
Hoppas ni alla haft en trevlig helg,
Kramar


2 kommentarer:

Villa Ell sa...

Hehe så bra att kunna skylla på att man inte riktigt kan bli stark ;-) intressant dag! Efter helgens race så behöver jag mer armmuskler!
Där kan man också vara efterklok och ångra att jag inte sprang fortare mellan hindren! Men men inget att fundera på
Nu...
Snart är det Göteborgs varvet!


Såg på insta, hoppas du känner dig bättre efter pollen attacken!

Kram Sandra

Hemma på Sjuan sa...

Låter som en väldigt spännande dag! Kul att du kunde åka trots den där hemska kräksjukan i familjen. Kram Suss