fredag 22 november 2013

Spenat som Karl Alfred


Ser ni den fina lilla biten från buljongpappret ;)

Torsdag: Sopp-dag i 12:an.
Igår blev det en gammal favvis från förr,
Spenat-soppa med ägghalvor.

Fick frågan på instagram om hur jag gör så 
här kommer ett ungefärligt recept:
1 kg hackad spenat, 1/2 kul lök, smör,
ca 5 dl vatten, ca 2-3 dl grädde, 5 msk vetemjöl
2 buljongtärningar, salt, peppar
Ägg

Koka Ägg.
Finhacka löken, och fräs i smör.
Tillsätt spenaten (jag hade frusen så lät den tina i grytan).
Späd med ca hälften av vattnet och tillsätt buljongtärningarna.
Låt koka upp.
Rör ut vetemjölet i grädden och tillsätt i soppan.
Späd mer mer vatten för att få önskad tjocklek.
Smaka av med salt och peppar.
Smaklig måltid!

Sen att jag passerade ännu en km stolpe i löpningen på
kvällen måste ju betyda att spenaten gav lite Karl Alfred-effekt ;)
Men än försöker jag skynda långsamt för bäckenets skull.
Löpning är ju ett väldigt omdiskuterat ämne när det kommer
till graviditet och efter förlossning.
Men visst börjar jag fundera på om milen kan klaras innan året är slut.
Den som lever får se!

Ha en härlig och mysig Fredag,
Kramar

1 kommentar:

Villa Ell sa...

Vi äter så sällan soppa hemma men det är riktigt gott! Den spenat soppan har jag också gjort, den är riktigt god!
Jisses vilken kontrast med snön, varje år väntar man med spänning på första och jag gillar också snön, sällan västkusten bjuder på snö mest slask förutom dom tre eller två kanske sista åren då har vi haft massiv!
Några roliga helgplaner???
Själv ska jag jobba imon, annars jobbar jag inte helger men imon så! Så helgen blir liiiite kortare ;-)

Trevlig helg
Kram Sandra