fredag 5 december 2014

Tankar kring min styrketräning




Detta inlägget lovade jag ju er redan förra veckan.
Men tyvärr kom sjukdom, husfix och tenta i mellan.
Men den som väntar på något gott ;)

Min styrketräning är ganska spretig och varierande.
Och mycket av passen styrs efter motivation och tid.

Jag älskar att jobba i cirkelformat med timer.
Allt från 30-60 min jobb med kort vila på 10-15 sekunder mellan varven.
Då får man dessutom upp pulsen och det är otroligt tidseffektivt.
Ett pass med säg 5 övningar och 4:a varv tar då bara ca 20 min + uppvärmning.

Dock har jag börjat jobba mig över mer och mer mot tyngre styrka.
Detta för att jag ska lyckas med målet om att lägga på mig mer muskelvikt.
Dessa pass kräver lite längre vila och jag kör då en eller ibland två övningar i taget.

Oavsett vad jag kör delar jag ofta upp kroppen på olika pass.
Blir det 3 pass i veckan splittar jag kroppen i:
Ben + Mage
Rygg + Axlar
Armar + Bröst

Finns tid för 4:a pass på en vecka splittar jag det:
Ben
Rygg + Baksida axlar
Axlar + Mage
Armar + Bröst

Splittningarna kan man variera i massor, detta passar mig.
Intensiva veckor då man inte hittar så mycket tid till träning
så blir det ofta två cirklel-pass med mer helkroppstänk.

Sen varierar jag passen i massor,
allt från vikter till trx till gummiband till kroppen som motstånd.
I sommras kom även däck in i träningen och det jag hoppas kunna komplettera
med så småningom är kettlebell.

Efter nyår kommer jag dock lägga mer fokus på schemalagd styrka 
med program som ska följas varje månad.
Detta för att få en mer målinriktad träning även här som vid löpningen.
Och som nämnt, målet är att bygga mer muskler,
men främst styrketränar jag för att ha en hel och stark kropp i vardagen.
Vad är ditt mål?

Ha en riktigt mysig Fredag,
Kramar


Inga kommentarer: