måndag 8 december 2014

Pepparkaks-mugcake


Helgerna är intensiva så här års. 
Och eftersom MrJ jobbar helgskift känns helgerna ännu
 mer intensiva när jag är själv med allt. 
Men det är det lätt värt när vi sedan får 5 dagar tillsammans
 istället för de ynka 2 som helg annars innebär. 

LillaS och jag försökte få till lite nyttigt julbak igår.
 Ni som följer mig på instagram vet att det ena blev inte alls som tänkt: 



Men vi styrde upp det genom att göra små rullar av dem. 
Ätbara och helt okej. Dock ingen aha-upplevelse, så receptet behåller jag för mig själv. 
Däremot har ni ett annat recept med keso och saffran HÄR som funkar kanon
som substitut till fika och är ett perfekt mellis.. 
Sen gjorde vi även supergoda små rawfood pepparkaksbollar ,
receptet kommer i veckan.
För idag ville LillaS ha muggkake-frukost. 
Så passade på att göra lite förändringar på vårt favoritrecept,
 och resultatet blev en hit, recept till en muggcake:

1 dl fiber havregryn
1 tsk bakpulver
2 msk Herbalife F1 vanilj
1/2-1 rivet äpple 
1 ägg
1/2 mjölk 
3 krm kanel
1 krm malen ingefära
1 krm malda nejlikor

Blanda allt i en mugg och in i micron i 2-2 1/2 minut. 
Lossa med en kniv från kanterna och skälp upp på en tallrik. 
Smaskens!

Näringsinnehåll per kaka:
ca 386 kcal
44g kolhydrater
23 g protein
11g fett

Perfekt både till frukost eller om suget efter något gott sätter in,
eller varför inte som mellis till kaffet.
Vill man hålla nere kalorierna lite kan 1/2 bli ett perfekt mellis.

Ha en härlig start på veckan,
här startar vi som alltid på bästa sätt: mamma-träning =)
Kramar




Inga kommentarer: