torsdag 11 december 2014

Rawfood pepparkaksbollar


Dessa små rackarna höll på att ta slut innan jag ens hann ta kort på dem.
Riktigt goda, och smidiga att göra.

Recept:
1/2 dl mandlar
1/2 dl valnötter
3-4 dadlar
1/2 msk kokosolja
3 krm kanel
1 krm ingefära
1 krm nejlikor
Lite vatten, kanske 1/2 tsk

Mixa nötterna till ett mjöl, smält kokosoljan och tillsätt sen övriga ingredienser.
Mixa till en jämn smet.
Rullar och njut!
LillaS villa ha kokos på och sa att hon gjorde snöbollar,
men det kan man göra som man vill med.
Jag rullade våra ganska små och fick nog ett tiotal.
Så man kan med fördel dubbla receptet om man vill att de ska 
räcka längre än ett ögonblick.

Nötsorter går variera, i de flesta recept används en kombo av cashewnötter
och mandlar, men våra var slut, men funkade lika bra med valnötter.

Valnötter har blivit en liten favorit här hemma då de innehåller
omega 3, de flesta nötter innehåller annars oftast omega 6 som vi lättare
får i oss mer av i kosten.
Och här hemma är vi inga jättestora konsumenter av fet fisk 
som annars är en bra källa för omega 3, förutsatt att de är viltfångade och inte odlade.

Idag hoppas jag LillaS och jag kan hinna experimentera lite Lussebullar
så här inför stundande Lucia.
Och ni som väntar på receptet av mina raw snickerskakor jag visade på
instagram häromdagen, det kommer.

Ha en härlig Torsdag,
Kramar





Inga kommentarer: