tisdag 16 december 2014

Storleken har betydelse och lite andra tips!


Idag ska allt vara så stort som möjligt. 
Plussmenyer hit, plussmenyer dit och bakverken på konditorier har typ
 4 dubblats i storlek bara sen jag var liten 
(för nää, så många år sen är det inte)

Kämpar man med viktnedgång eller bara som jag, 
vill hålla nere på onödiga och tomma kalorier till förmån för bra, 
då har storleken betydelse. 

I dessa tider bakas det i typ varje hem. Så ett litet knep, gör allt mindre. 
Då kanske man till och med kan ta två, och hjärnan blir fortare nöjd. 
Tänk också på vad du gör. 
Tugga och ät medvetet, mindre bett och försök känna varje ingrediens smak, 
och på så vis bli nöjd fortare. 
För ni vet väl att det tar ca 20 min för hjärnan 
att känna att magen är mätt. 

Många gånger idag lever vi inte i nuet, men låt måltiderna ge dig chansen 
att släppa tankarna, tugga, smaka och njut. 

Och hörni, Jul är det 1 gång per år. 
Att äta för mycket på julafton sabbar inte ens form. 
Det är vad som sker de övriga 364 dagarna ;) 
Sätt ribban efter din motivation, ät en bra frukost, hoppa inte över mellanmålen,
så är du inte vrålhungrig till julbordet dukats upp.
 Och varför inte dra med hela släkten ut på en promenad för att lätta på matkomat?
Tipsen är många och detta inlägg skulle kunna bli en hel uppsats. 

Men bestäm dig, för hur DU vill njuta av julen.
 För ett dåligt samvete i mellandagarna ska INGEN ha, det är så ohälsosamt det kan bli. 

Och självklart kör vi annandagsträning här i Landsbro även i år, 
så varva all god mat med härlig aktiv aktivitet. 
Kramar

2 kommentarer:

Hemma på Sjuan sa...

Det var många bra tips! Här har det bakats en hel del men knappt inget julgodis än, ska göra nåt litet i helgen men betydligt mindre än jag brukar... Kram Suss

Villa Ell sa...

Ja varför är
Allt så attans stort och mycket! Jisses jag ser ju knappt Noah bakom en mega muffins på cafét (okej inget vi gör ofta)
Jag håller med det är viktigare vad man stoppar i sig mellan nyår och jul
Och inte mellan jul och nyår men visst tänker jag mig för iaf!
Sen är vi aktiva här så gott kommer vi unna oss till helgerna

Hoppas allt är bra med dig :-)
Kram
Sandra