tisdag 4 november 2014

Vildmarksloppet



Bild lånad från RAMOA



Gårdagens blogginlägg uteblev pga fokus på tentan.
Men nu ska ni få en liten summering av lördagens Vildmarkslopp.

Tror aldrig 4 km känts så tunga. Men mitt i allt så var det också sjukt kul.
Inte nog med att springa, längs vägen passerade vi hinder:

-Jordhög
-Stockar att ta sig över
-Stockar att bära med sig
-Kärr
-Presening att krypa under
-"nät" att krypa under
-Klätternät att ta sig över
-Taggtråd att ta sig under
-Vatten i sjön att springa i
-Vatten sprutat att springa igenom
-Halmbalar att klättra upp och ner för
-Snårig terräng
-Risig terräng m.m.
(bilder hittar ni HÄR)

Inga mål, och ingen aning om vad som väntade.
Man slungades in i allt på direkten och hann inte riktigt hämta andan
någonstans längs vägen.
Det gällde att hålla koncentrationen för att inte ramla eller halka.
Upp och ner i olika former av backar, och ett riktigt "intervall-pass" av
naturligt inslag, tunga partier med lera upp till knäna och vattnet i sjön
känndes tack och lov inte så kallt som jag varit rädd för.
31.07 blev sluttiden, och en 8:e eller 9:e plats (lite osäker då det blivit
lite fel i resultatlistan), så jag är mer än nöjd.

Sen när jag fick höra att detta var betydligt jobbigare än tjurruset
så kunde jag åter förstå hur folk kanske överlever det.
För när jag var i mål fanns det då inte bränsle kvar för t.ex 6 km till.

Jag kommer garanterat anmäla mig till nästa års vildmarkslopp igen
om det passar schemat, kanonbra arrangemang.
Och det "tjurrus" (inte helt säkert på vilka som arrangerar)
som planeras på Öland i Maj nästa år känns väldigt lockande.
Dock sker det veckan innan Göteborgsvarvet som också finns med i funderingen.

Men ett riktigt kul alternativ till de lopp jag tidigare sprungit.
Och jag kommer också försöka lägga in mer terränglöpning i träningen.
Så detta kan jag verkligen rekommendera för den som vill ha en utmaning
men också en väldigt "kul" upplevelse.

Kramar





1 kommentar:

Kia sa...

Kul och bra jobbat!!
Ska göra något sånt lopp nån gång. En annorlunda utmaning.
En annan utmaning vi funderar på är att gå fjällräven classic igen och då ta med de 2 äldsta tjejerna. 11 mil på 3-5 dagar, tälta. Fast det får bli 2016 då så vi kan få rätt starttid. Platserna tar snabbt slut.

Ha en toppen kväll!
Kram Kia