söndag 23 november 2014

Träningsupplägg








Jag har fått lite frågor både här på bloggen, via mail, instagram och annat
hur jag lägger upp min träning.
Handen på hjärtat, väldigt varierande och inte alltid så strukturerat
men med en genomsyrande tanke iallafall.

Det stora målet med träningen är ju löpningen.
Och 2015 hoppas jag på ett halvmarathon,
har varit sugen på Göteborgs varvet men inte anmält mig än då
jag måste kolla lite hur mitt jobb-schema ser ut, samtidigt lockar det
att springa något annat, mindre känt.
Känns som ett lagom stegrande efter mycket "rehab" efter graviditeterna.
Hittade denna veckan ett nytt löpschema som jag startat,
halvmarathon under 1.50

Men för att kroppen ska kunna prestera och hålla sig skadefri
är också styrketräningen viktig för mig.
Men är nog den som är mest spretig, då jag varierar den mycket.
Men det måste den också göras vissa veckor för att passa familj och vardagsliv.
Ibland cirkel-pass med timer, ibland fokus på tyngre vikter med visst antal set och reps.
Ibland en blandning.
Detta ska jag dock försöka strukturera upp lite mer efter nyår
med mer fasta styrkeprogram-upplägg månad för månad.

Jag brukar ju säga att all träning som blir av är bättre än ingen.
Och det är passande för att komma igång.
Vill man ner i vikt har jag sett mycket bra resultat med olika HIIT-upplägg
där man kombinerar styrka och puls, och kan också göras väldigt tidseffektivt.

I mitt fall blir det mycket träning vissa veckor, planen är 6-8 pass + de jag instruerar,
men vissa veckor blir de färre och vissa veckor planerar jag de pass jag instruerar
lite efter min egen träning, men som ändå fyller sin fulla funktion för deltagarna.
Detta kräver planering och MYCKET bra mat för att kroppen ska återhämta sig,
svara som jag vill på träningen och dessutom hålla mig pigg och energisk.
Därför kombinerar jag gärna både löp och styrkepass vissa dagar för att alltid 
få 1-2 vilodagar i veckan.
Är kroppen trött finns det också vissa pass jag hoppar över,
som armar-bröst passet som inte egentligen är särskilt relevant för löpningen.
Men ett pass jag gillar för "få-fänga" ;)


Och så är det ju yogan jag försöker smyga in för rörlighet och stretch med.
Men den är jag glad om jag får till en gång per vecka nu + den dagliga övningen
i novemberutmaningen jag kör via instagram.

Hur jag lägger upp min styrketräning kommer i ett separat inlägg
i veckan, detta börjar redan bli långt.

Så, en liten smyginsyn på hur jag tänker kring min egen träning
och som sagt, fortsättning följer.
Kramar





Inga kommentarer: