onsdag 12 november 2014

Benpass med fantasi


I Fredags lyckades jag slå i min svanskota rejält.
Så löpningen har fått vänta och även annan träning under helgen.
Styrketräningen har dock känts bra sen i måndags eftermiddag,
så länge jag undviker vissa övningar.

Igår stod det ben på schemat.
Gillar att börja med antingen balans eller rörlighetsövningar 
efter uppvärmningen.
Blir ju lägre vikter och så får man lite extra uppvärmning för hela kroppen.
Igår blev det enbens-utfall från trappen och enbens-knäböj mot bänken.
I marklyften känns det som tekniken börjar sitta och det är 
riktigt spännande att känna att man kan öka på rätt rejält med vikter.
Liggande lårcurl på bänken är en av de tråkigaste övningarna jag vet,
men ett nödvändigt måste för balansen mellan framsida och baksida.
Har sett hur många står på stepbrädor och får till djupare,
 breda squats och länge varit sugen på att testa.
Igår kom ja på att loggsen vi ibland eldar med kunde funka som 
stepbrädor, dock höll jag på att få sota för det första vändan.
De gled utåt när jag tog i på vägen upp och en ofrivillig "stretch" 
av ljumskarna höll på att ske.
Men med lite "stopp" av bröte som fanns nära fick jag till sist till även dem.

Övning 1,2 och 4 funkar ju att köra hemma även utan utrustning eller vikt.
Vill man kan man ha typ mjölkpaket eller tomma petflaskor med vatten
i påsar som vikt.
Övning 3 blir svår, men övning fyra kan man ju t.ex 
köra på en pilatesboll om man har det, finns filmad i DETTA inlägg.
Annars skulle jag nog satsa på t.ex raka marklyft på ett eller båda benen.

Det är bara fantasin och motivationen som sätter stopp.
Din prioritering är det som gäller, vill man så kan man.
Kramar


Inga kommentarer: