fredag 21 november 2014

Om att doppa tårna överallt!





 

I dag känns det som många har ett behov av att stoppa
 in sin kost i ett fack.
LCHF, Paleo, Raw Food, GI, 5:2 m.m m.m med olika regler som 
noll gluten, laktos, socker eller annat.
Som att man behöver tillhöra något för att känna sig värdefull och bra.
Men hur många får då inte dåligt samvete när de då "gör fel",
eller äter något de inte "får".
Jag tror många gånger vi komplicerar det för oss, 
och vi glömmer lyssna på kroppens signaler, den berättar mycket för oss
bara vi vågar stanna upp och lyssna på den.

Här hemma är vi och doppar tår i de flesta kategorierna.
Vi plockar det vi vill ur olika tänk och inspireras av bra mat,
inte någon speciell "diet" där du inte får äta si och inte äta så.
(Mina tankar kring hur vi försöker äta "rent" kan du läsa om här)
Visst finns det vissa saker vi försöker undvika i vardagen,
tillsatt socker till mestadels.
Men är vi på kalas så tackar vi ju inte nej till tårtan,
(förutom LillaE då som inte ifrågasatt det än och är lika glad om
hon får t.ex en riskaka att smaska på).

Raw food och vegetariskt är ju relativt nytt här hemma.
Men otroligt spännande, och leder oss till härlig matlagningsinspiration
och en nyfikenhet som gör att vi vågar pröva massa nytt.
Ibland blir det succé ibland inte, men det känns som kroppen gillar det.

Vi låter reklamblad och tid bestämma veckomenyer.
Googlar massa för nya recept men plockar även fram klassiska
kokböcker som den rödrutiga gamla godingen.
Experimenterar, byter ut ingredienser och kör på det som känns 
bra för dagen.

Sen är vi ju en riktig Herbalife-familj, och visst underlättar
det att ha bra näringsrika produkter hemma att komplettera kosten med.

Så våga testa något nytt,
doppa en tå lite här och var och hitta en balans som passar dig.
Ha en underbar Fredag,
Kramar






1 kommentar:

Villa Ell sa...

Jag gillar också att doppa tårna, RAW har jag inte testa, min svägerska är lite för det!
Det är sällan jag har pot,pasta ris men barnen får fast mindre och mer grönt! W tränar ju 4-5 dagar i veckan och lek på det så kolhydrater gör honom nog bra.. häromdagen kom han hem och sa att han skippat potatisen till köttbullarna i skolan och tog en massa grönsaker jag påverkar nog mer än vad jag tror...
Ja tror på en blandning av allt i lagom doser och träning..
Jag har testat 5´:2 funkade för mig..

Önskar dig en trevlig helg
Kram Sandra