torsdag 6 november 2014

Våfflor på nytt vis


Våfflor är något vi inte äter särskilt ofta här hemma. 
Men idag kom MrJ med idéen om våffel-mellis. 
Han ville dock ha vanliga och INTE behöva utsättas för mina ständiga experiment. 
Jag däremot har svårt att äta vanliga då jag alltid får ont i magen efter,
 som gärna håller i sig hela dagen 
(dels pga vetemjölet men också för att jag har en stor aptit så kan lätt klämma
 si sådär 7-8 stycken, när det bara är snabba kolhydrater som mättar dåligt.). 

Så han fick göra vanliga och jag ett experiment. 
Och vilken fullträff jag fick till på första försöket. 

Så hör kommer receptet till 8:a våfflor:
2 dl fiberhavregryn
1 dl dinkelmjöl
1/2 dl ProteinDrinkMix (Herbalife)
2 tsk bakpulver
2 ägg
4 dl mjölk
1 msk kokosolja

Mixa havregrynen, tillsätt dinkelmjöl, PDM och bakpulver, blanda. 
Smält kokosoljan. Tillsätt ägg, mjölk och oljan i mjölblandningen och mixa till en jämn smet.

Näringsinnehåll per våffla:
ca 138 kcal
ca 15 g kolhydrater 
ca 9 g protein 
ca 5 g fett 

Vi åt godingarna både som de var och med keso, lite vispgrädde och blåbär. 
Och vet ni, dessa gick inte bara hem hos mig, barnen älskade dem men 
även familjens största skeptiker tyckte de blev kanongoda. 
Så dessa kommer det bli framöver när våfflor ska bakas.

Imorgon avslöjar jag vinnaren av #TränaUteFörBarnenHFF-priset.
Ha en fortsatt härlig Torsdag,
Kramar


1 kommentar:

Hemma på Sjuan sa...

Tackar för receptet! De passar nog mig.
Grattis till bra tid på loppet och hoppas det gick bra på din tenta. Kram Suss