tisdag 3 juni 2014

Juni-utmaningen: Core-Diastas


Då var vi redan igång med Juni månad.
Detta år får något särskilt lite extra fokus månad för månad.
Denna månaden är det min core, kärna, mittpunkt, båls tur, kärt barn har många namn.
På bilden här över syns min magmuskeldelning ganska väl.

Jag har tragglat och tragglat med djupa magmuskelövningar.
Situps och andra liknande övningar som fokuserar på de raka yttre magmusklerna
är tabu från min träning, men ändå känns det som jag fastnat där jag är.

Denna månad ska jag fördjupa mig mer kring detta med diastas.
Jag kan kontrollera min, med bra styrka i transversus. 
Har inte ont någonstans av den.
Men går det få ihop den? Om inte, hur ska jag då leva mitt aktiva liv
på bästa sätt för att förebygga eventuella framtida problem?
Kan jag förvärra den? Ja, tankarna som snurrar är många.

Med core menar jag nu inte bara mage.
Även om diastasen sitter där.
Utan även rygg, skuldror och bäckenmuskulaturen. 
Våran kärna i kroppen. 
Och för mig den viktigaste delen att vara stark i för ett 
långt, aktivt och skadefritt liv.

Ha en härlig Tisdag.
Här vankas mammaträning i ett lugnare tempo,
med fokus på löpstyrka,
 då det imorgon vankas lokalt tjejlopp som många ska vara med på.
Kramar



3 kommentarer:

Kia sa...

Vet du om det beror på något speciellt att vissa får sån delning? Du får fördjupa dig i ämnet och bli delnings expert.

Ha en toppen kväll!
Kram Kia

Kia sa...

Go kväll! Det blir min tredje Jämtlandstriangeln till fots. Har åkt turskidor en gång också. Himla mysigt! Fjällräven Classic har jag gått också och vill göra igen nån gång, verkar svårt att få biljetter bara.
Men vandring är en bra present till sig själv. Vi åker upp på min födelsedag och första gången jag gick kom jag hem när jag fyllde år. : )

Ang magen och annat också så har man inte koll på hur det var innan.

Kram Kia

Villa Ell sa...

Jag brukar skylla på två akuta kejsarsnitt det är
Därför jag har mitt sexpack där under hehe
Men visst är det viktigt! Anv du dig bara av mamma appen??
Kram Sandra