tisdag 13 maj 2014

"Hitta" träningstid!


Många använder ursäkten "har inte tid" när det kommer till träning. 
Men det de glömmer är att vi alla har lika många timmar på dygnet. 
Det handlar inte om tid, det handlar om planering och prioritering. 
Och detta har jag skrivit om tidigare, bla HÄR.

Men det tåls att upprepas. 

Denna veckan jobbar MrJ eftermiddag. 
Dessa veckor är svårast för mig att få till konditionsträningen
som just nu ligger i fokus för mig.
Stämmer allt som jag vill hinns intervall-pass  på måndagar efter att LillaS lämnats på dagis.
Då brukar LillaE ändå somna i vagnen, jag placerar henne i mitten på plana intervaller 
eller nedanför backen när jag kör backintervaller.
På onsdagar brukar jag försöka få komma iväg en sväng 
för mig själv med Dixie.
Ett litet andrum som gör mig till en piggare och alertare mamma.
Jo, för vissa eftermiddagar är faktiskt inte en dans på rosor 
med mina älskade små guldklimpar, men mer om det i ett eget inlägg.
Sen till helgen ett långpass, antingen på cykeln eller i löparspåret.

Men ibland krockar ju saker. Som denna veckan.
I går hade LillaE återbesök i Eksjö för sin förkylningsastma
när LillaS var på dagis, i morgon Onsdag ska vi iväg hela fm
för att hämta nya bilen och i helgen har MrJ hittat på lurigheter
för att fira min stundande födelsedag med avfärd fre fm och hemkomst på Söndag.

Konditionsträningen får stryka på foten lite.
Styrketräningen är lättare att få till eftersom jag har mitt kära hemmagym
som jag kan gå ner till när barnen somnat.
Men det jag vill komma till: vill man så hittar man lösningar.
Idag blev det transportjogg till dagis för att hämta LillaS och sedan en omväg hem.
Och på torsdag troligtvis något liknande.
Dixie är dessutom med och jag kombinerar dagishämtning, hundrastning och träning.
Vardagsmotionen är en guldklimp, utnyttja den.
Gå, spring eller cykla till och från jobb.
Ta bussen eller samåk med någon och spring hem?
Hoppa av när ni är på väg hem och gå eller jogga sista biten?
Strunta i att starta tv:n på kvällen och kör ett styrkepass.
Kroppen räcker långt som motstånd.
Det behöver inte ta en timme, ställ en timer (finns mängder med gratis appar),
välj tex 5 övningar, kör 40 sekunder aktivt, vila 10 sek, kör nästa övning.
3 varv tar då 12 min och 20 sec, har man mer tid eller ork kör ett varv till.
Gör det inte så svårt för er själva.

Kramar


1 kommentar:

Mittgodastefinaste sa...

Så sant, för mig blir det powerwalks innan familjen vaknar! Lite jobbigt i starten men sen är man pigg!

Kram jenny