lördag 18 januari 2014

Mamatummy Day



Idag är ingen vanlig dag i Dubbel Bemärkelse!

För det första så blir LillaE 6 månader idag,
och jag kan som vanligt inte förstå hur sjutton hon blivit så stor.
Vart har tiden tagit vägen?

Men sen tänker jag uppmärksamma
initiativtagaren Katarina Woxneruds MamaTummy Day.
Katarina är ju skaparen av MammaMage appen jag tjatar om då och då,
mer om den kan du läsa HÄR!

Men då åter till MamaTummy Day:
Så här beskriver Katarina tanken med dagen:

Den 18 januari har jag utsett till årets MammaMage dag.
Det är datumet för lansering av MammaMage.

MammaMage dagen har jag valt att kalla Mamatummy Day
för att i förlängningen få en internationell spridning.

Dagen är ett sätt att uppmärksamma kvinnors hälsa kring graviditet.
Vi kvinnor har rätt att få rätt råd av yrkespersoner och experter
för att komma tillbaka efter en graviditet.
Alltför många kvinnor får bestående problem med exempelvis mage och rygg
som en följd av felaktiga råd – eller inga råd alls.

Vi vill även uppmärksamma problemet med diastas efter graviditet.
Hur diastas kan tränas, men att vissa diastaser kräver operation för att få tillbaka full funktion. 
Diastas ses idag endast som skönhetsproblem i Sverige,
trots att den påverkar funktionen negativt.
I dag måste kvinnor bekosta ev operation privat.”


Att detta ämne ligger mig varmt om hjärtat har många förstått.
Just pga alla fel jag gjort själv under och efter graviditet.
Nu efter Ebba är jag så glad att jag faktiskt
tagit mig tid att fördjupa mig mer i ämnet, men än finns massa kvar att lära.

Så till alla er kvinnor som är gravida eller någongång varit.
Uppmärksamma denna dag!
#Mamatummy om du vill hjälpa till att sprida
denna dag på instagram och facebook!

Ha en underbar Lördag!
Kramar

Inga kommentarer: