fredag 11 juli 2014

Vattenträning och att övervinna rädsla!


Jag har aldrig varit något vattendjur. 
Alltid haft stor respekt för vatten så länge jag kan minnas. 

Så dessa 400m som ska simmas på triathlonet om ca en månad känns lite läskiga. 
Tror jag sett för mycket på film för när jag simmar ute kommer tankar på fiskar som kan bitas/äta upp mig, lik som ska flyta upp framför mig och spökhänder som ska dra ner mig i djupet. 
Avskyr dessutom när sjögräset slingrar runt benen eller när man möter på tång. 

Förra helgen simmade jag ca 4 meter ut från bryggan. Sen kom paniken. 
Men efter att ha diskuterat utesim med andra tränings entusiaster på en fb-grupp jag är med i kom upplysningen om att jag verkligen inte är ensam, och att flera som tänkt och känt som jag kommit över sin rädsla. 
Så med beslutsamhet och tanken om att "kan andra måste ju jag kunna" har jag nu lyckats ta flera simturer över viken här vid stugan som är 100m enkel tur. 
Först med sällskap och nu i eftermiddag själv, men med MrJ i en badring, fiskande  i vattnet. Och känslan efteråt är vinst, egoboost deluxe. 
Nu ska jag bara lära mig andas, för andligen hamnar långt upp, ytlig. Och pulsen är hög när jag kommer i mål. 

Men jag tragglar vidare, fast besluten att man kan lära sig allt man vill. 
För bättre motionsform riktigt varma sommardagar får man ju leta efter, dessutom lättillgänglig i vår sjörika land med mycket hav runt. Och kräver ju minimal utrustning, för någon form av badkläder äger ju de flesta. 

Så detta får bli träningstipset för idag. 
Ha en härlig fredag,
Kramar

3 kommentarer:

Villa Ell sa...

Jag är inte heller något vattendjur, simmar gärna inte omkring!

Min respekt för havet kan ibland kännas överdrivet! Tycker det är läskigt och när W nu åker med kompisars familjer får jag lite smått panik och hoppas att dom har stenkoll på honom (han kan simma) men känslan finns där!
Så min man får glatt hoppa i våran båt själv
jag har lovat att åka med en kortis tur nu i sommar... ojojo!

Nu har jag startat semestern! 5 veckor, så underbart!

Trevlig helg
Kram Sandra

Livskraft sa...

Gillar inte heller att simma i sjöar, särskilt inte när man inte ser botten..,
Grym du är, du kommer absolut att fixa det.
Kram

Kia sa...

Vet vad du menar, vill inte ha något runt benen och absolut inte känna botten om jag inte vet att det är sand. Hoppar gärna inte i bara från båten utan brukar hänga i stegen och spana runt mig. :)
Men övning ger färdighet!

Ha en toppen sommar!
Kram Kia