onsdag 23 juli 2014

ALLA KAN - kom upp ur solstolen


Jag får ofta frågan om varifrån mitt driv kommer.
Och hashtaggen #ALLAKANTRÄNA som jag ofta använder
mig av på instagram känns som ett litet "hån" mot vissa.

Detta har fått mig att grunna lite. När försvinner rörelseglädjen?
Här hemma är det full rulle.
LillaS springer så fort hon får chansen, busar, sparkar boll, klättrar osv.
LillaE går ju inte än men kryper och klättrar och även hon är i nästan ständig rörelse.
De tränar utan tanke på att de tränar.
Det är bara skär rörelseglädje och nyfikenhet.

Men när får vi för oss att rörelse är jobbigt? När vi gör det till ett måste misstänker jag.
När vi tar in känslorna i det, utvärderar det och sätter betyg på det och värst av allt:
när vi börjar jämföra oss med andra?!?!

Detta har också fått mig att fundera på varifrån mitt driv kommer.
Är det ständig rörelseglädje?
Handen på hjärtat, nääääää, vissa träningspass är inte de minsta kul.
De är tunga, jobbiga och jag längtar bara till de är över.
Men känslan efter, att jag klarade det och genomförde det, det är glädje.
Mitt driv ligger också i att se hur stark-snabb jag kan bli.
Men också i att ha en kropp som ska hålla för olika utmaningar hela livet.

Så vad gör man då om man har fastnat i soffan/solstolen/ursäkterna?
Man måste tvinga sig upp, det finns tyvärr inga genvägar.
Men genom att testa sig fram och hitta något som känns lockande är en bra början,
löpning funkar för vissa, promenader för andra, dans för vissa, 
styrke träning för någon annan osv. Och sätt ett rimligt mål.
Man kan inte gå från soffan till 5-6 pass i veckan.
Då tröttnar man, skadar sig eller blir sjuk.
Nöj dig med 1-2 pass i veckan, och se till att de blir av.
Skriv in det i almanackan och var hård mot dig i början.
Det passet ska bli av, oavsett väder, tv-program eller annat.
Och tänk på känslan efter, den där sköna känslan, endorfinerna
och vinsten i att: visst fasen var det segt att börja, men jag gjorde det!

Håller man i dessa pass i minst 6 veckor så kommer det bli lättare och lättare.
Och det behöver inte pågå 1 timme, 30 min promenad i början är en bra start.
Kommer också i dagarna lägga upp ett förslag på ett kort styrkepass
man kan göra utan någon utrustning alls.
Det kan man klara på allt från 10-20 minuter, 
beroende på hur många varv man väljer att köra.

För ALLA KAN, man måste bara sänka ribban till sin nivå,
sluta jämföra sig med andra och se till sina förutsättningar.

Kramar





2 kommentarer:

Kia sa...

Håller med dig! Man behöver inte göra det till värsta grejen. Vi är gjorda för att röra på oss och det mår kroppen bra av. Det bra-iga med det är att det finns en oändlig variation på rörelse, så ta det som passar dig.

Ha en skön sommar!
Kram Kia

Hemma på Sjuan sa...

Visst är det så! Jag har varit väldigt begränsad med min träning ett tag men promenader och lite armhävningar o situps har det i a f blivit ;) kram Suss