onsdag 2 juli 2014

Spring för livet, semester-tränings-tips!




Jag sprang typ oftast samma runda förr, på ett ungefär.
Iallafall i samma tempo och ofta i ungefär samma distans.
Det var liksom lagom jobbigt.
Intervaller var jag livrädd för, för hujedamej så jobbigt.

Men så startade ju Röhnisch Running School, 
och visst fasade jag för intervallerna.
Men shit vilket kanonupplägg, det fick mig att våga kliva ur 
bekvämlighetszoonen och tider på varierande distanser har kapats ordentligt.

Så mitt första semestertips är löpning.
Visst, det funkar inte för alla, men det går ju även variera promenader.
Intervaller går ju köra även då.
Gå så fort du kan en minut, gå lugnare 30 sek osv.
Gå upp och ner i backar, gå med stavar, vikter runt fotlederna m.m.

Det ända som behövs är lite bekväma kläder och ett par skor.
Men vill du satsa på löpningen är mitt tips ett löpprogram.
Röhnisch Running School har två:
2013 och 2014
Om jag förstått det helt rätt är 2013:s upplägg mer mot att klara
5 eller 10 km och 2014:s på att förbättra tid på 5 eller 10 km.
Men oavsett mål kan man hitta bra inspiration till varierande pass,
antingen om man kör dem strikt eller bara plockar vissa pass.
Adidas har också en löparskola,
även om den inte är riktigt lika exakt formulerad som Röhnisch´s
så har den ett bra upplägg, du hittar den HÄR.
Just nu finns dock bara 10km upplägg.

Sen är det ju den där MrGoogle med.
Googla löpprogram och det finns en hel uppsjö av olika program.
Likaså Promenadprogram finns att hitta för dig som inte kan eller vill springa.

Jag packar med mina löparskor på semestern, gör du?
Kramar

Inga kommentarer: