onsdag 26 mars 2014

Matfusket


Vi kollar sällan på tv här hemma.
Däremot använder vi playkanalerna på ipaden och datorn.
Då kan i se vad vi vill, när vi vill.

Plus på svt 1 har någon granskning kring mat i varje avsnitt denna säsongen.
Igår såg jag avsnitt 4 som sändes den 13/3.
Ett skrämmande avsnitt om att saker inte innehåller det man tror.
T.ex smördeg utan smör!?!?!

Vill du se avsnittet hittar du det HÄR, det kring matfusket 
kommer ca 13 min in i avsnittet.

Så mitt första tips till er är börja våga vända på produkter
i affären och verkligen se vad som finns i.
Det som kommer först på en innehållsförteckning är det den 
innehåller mest och sen skrivs ingredienserna i tur och ordning.
Sista saken är det den minst innehåller.


För att lära mig mer om alla konstiga namn och E-nummer
har jag laddat ner gratis-appen TILLSATSER
till min telefon.
På så vis kan jag enkelt redan i butiken se om varan
är värd att köpa hem eller om någon av de konstiga ingredienserna
är bättre eller sämre.
Detta får bli tips nummer 2.

Nä, nu ska tjejerna och jag iväg och hälsa på
denna grym tjej och hennes hästar.

Ha en härlig Onsdag,
Kramar



4 kommentarer:

Villa Frejas bokblogg sa...

Börjar man grotta i det där blir man ju mörkrädd.

Kika gärna in hos mig i dag om du vill vara med och tävla om en vacker ljusstake.
Kram.

Kia sa...

Jag har inte haft tid med datan denna vecka och tv tittar jag knappt på. :)
Så löpträningen har jag inte kollat på än, ska kolla ikväll tänkte jag. M och jag sprang 3 min, gå 3 min x4 igår kväll i mörkret. Träningsvärk i armarna har jag också efter att börjat på nytt schema denna vecka. Så skönt!!

Ha en toppen dag!
Kram Kia

Home2tiny sa...

Viktigt det där med att kika på innehållsförteckningen som tyvärr är på rena grekiskan ibland.....tack för tipset om appen. Ha en mysig kväll. Kramisar Tina

FruEinarsson sa...

Det är verkligen en djungel att handla bra mat. För mig blev det lättare när det visade sig att 3 av fyra i familjen är laktosintolleranta. Jag lästa på många förpackningar vilket ledde till att vi inte köper halv- eller helfabrikat längre.