måndag 9 december 2013

Sömn och träning!



"Hur mycket sömn behöver en vuxen?
Mellan 7-8 timmars sammanhängande sömn är optimalt visar forskning.
Det exakta sömnbehovet varierar dock från person till person, 
men det är få som klarar sig med färre timmar, 
eller som har behov av fler timmars, sömn.

Att hälsan hotas om man konsekvent sover mindre än 7–8 timmar
 är dock många experter eniga om. 
Sömnbehovet kan dock ändra sig kortvarigt när kroppen har ett ökat behov av att återhämta sig 
– t.ex. när man är sjuk, stressad eller tränar hårt."
Källa: aktivtraning.se

En förkyld liten Ebba har hållit mamma vaken endel några nätter.
Så efter att ha fått ca 4-5 timmars sömn allt som allt i natt
var tanken en promenad med LillaS till dagis och sen hem
för att bara mysa och inte göra NÅGOT.

Dock behöver ju Dix lite så tänkte att vi skulle ta hemvägen 
genom skogen, den vägen var så plogad och fin förra vintern!
Ack så jag bet mig i arslet!
En sträcka på inte ens 2 km tog oss över 45 min.
Vagnen fick jag dra bakom mig och efter att ha svurit
ex antal massa fula ramsor kom jag på att jag kunde
utnyttja Dixens dragvilja.

Hon hjälpte till bra så länge det inte kom något spännande att lukta på.
Men utan henne är frågan om vi kommit hem.

Kan erkänna att svetten rann, musklerna brann och pulsen slog!
Så den träningsfria dagen jag planerat blev inte så träningsfri.
Det värsta var dock att när vi lagom kämpat oss upp för
den sista långa sega backen,
kom den lilla plog-traktorn.............pip!

Hur gör ni med träning efter dåliga nätter?
Jag brukar försöka undvika det då det känns som förkylningar
annars kommer som ett brev på posten.
Men nu ska vi allt krypa i säng och läsa bloggar, kolla meningslösa serier
och bara vara ända fram till storasyster ska hämtas.

Ha en Härlig start på Lucia-veckan,
Kramar




7 kommentarer:

Kia sa...

Åh, det där känner jag igen! Släpa vagnen i snön. Känns bra i kroppen!!

Ang godis håller jag med dig helt och hållet! Våra har inte ätit godis förrän vid 3-4 års ålder, samma med läsk som de har smakat ännu senare. folk tycker säkert man är knäpp men då får de tycka det. Jag äter ju inte godis eller kakor nu själv och det har folk också svårt för.
Men som du säger så sitter man inte framför dom och äter. Vi gjorde så att de fick något annat i sin skål. Lite russin och flingor gick det med. :)

Ha en toppen vecka!
Kram Kia

Hemma på Sjuan sa...

Det blev allt ett träningspass ändå för dig idag då! Hoppas du får ta igen dig ordentligt när lillasyster sover nu då.
Själv är jag dålig på att komma i säng, sover jag 7 h så är det bra men jag behöver aldrig vara vaken på nätterna (förutom helger då en del söner är på fest...). Tränar gör jag alltid ändå men drabbas nästan aldrig av förkylningar ;)
Bra inlägg om godis till små barn! Varför, det där får de tillräckligt av senare...
Mailar dig ikväll, kram Suss

anettan sa...

Oj vad mycket snö ni har. Det är ju så skönt att sova ute....Kram Anette

MirEll sa...

Att försöka ta sig fram i djup snö med barnvagn är ingen enkel match, det har jag också försökt mig på. Hoppas lilltjejen kryar på sig snabbt så att både du och hon får den sömn ni behöver.
Ha en bra dag! Kram Linda

MirEll sa...

Att dra barnvagn i djup snö är ingen enkel match, det har jag också provat på och minns en rejäl träningsvärk efteråt.
Hoppas lilltjejen kryar på sig snabbt så både du och hon får den sömn som ni så väl behöver.
Ha en bra dag! Kram Linda

Choices by Annie sa...

Vet precis hur det är att dra barnvagn på oskottade väger, det är ett rejält träningspass det.

Sömn är viktigt, jag behöver nästan 9 timmar för att fungera normalt, minns amningstiden med fasa. usch vilket dåligt humör jag var på jämt och inte hade jag ett minsta ork till träning heller.

Önskar dig en riktigt god natt
Kram
Annie

Marie sa...

Tack snälla för raderna hos mig och tar gärna emot tips på övningar sedan, för magen behöver ju tränas upp efter snitt.

Ja, nu skulle jag behöva få sova ut en hel natt och vakna av mig själv känner jag, men det lär nog dröja, fniss

kramar