torsdag 12 december 2013

Dagens sjukvård....


Sjukvården i Sverige hamnar ofta i blåsvädret.
Man ser mycket gnäll och påhopp både i media och på
sociala nätverk som facebook.

Men ni som nu hoppas på ännu en sådan storry kan sluta läsa!
Jag är tack och lov ganska förskonad från att behöva söka vård.
Men de gånger jag eller familjemedlemmar gjort det de senaste åren
har jag nästan bara bra saker att säga om.

Ofta ser jag klag och gnäll om barnmottagningen
vi får åka till i grannkommunen.
Är det jag som har tur varje gång jag är i kontakt med dem?
Stella hade endel öron-inflammationer när hon var mellan 3-6 månader.
Och igår ringde jag dem igen för Ebbas förkylning,
mest för rådfrågning om det fanns mer jag kunde göra
som jag inte redan gjort för att underlätta hennes nätter.
De ville ha in henne direkt för att lyssna och undersöka,
för att utesluta annat än just förkylning.

Trevliga läkare, trevliga sköterskor, ja, bara bra mottagande.
Som sagt, är det jag som har tur eller kanske hänger det även på min inställning?

Så idag vill jag hylla den svenska sjukvården!
För att vi har gratis vård till alla barn.
Och småsummor + högkostnadsskydd för oss vuxna.

Och glöm inte, vårdpersonal och läkare är också människor,
mänskliga fel sker, vi r tack och lov inga robotar,
och de styrs av en tajt budget från staten.

Ha en härlig Torsdag,
Kramar

5 kommentarer:

Kia sa...

Tror mycket är inställning. Finns dom som bara vill hitta fel på andra och så finns det dom som har haft otur men mycket handlar om hur man själv är.

Ha en toppen dag!
Kram Kia

choicesbyannie sa...

Barn sjukvården i detta land är fantastiskt. Jag är så tacksam över allt de gjort för Vincents epilepsi och Franks astma.
Jag tycker sjukvården överlag är bra med de sjukvården brister i är friskvård, vilket är synd för jag tror att man kan bota många åkommor genom friskvård. Men friskvård är ju relativt nytt så kanske blir det bara bättre med åren.

Önskar dig en fin dag och tack för ett bra inlägg
Kram
Annie

anettan sa...

Jag har inte heller något ont att säga. Jag känner mig trygg i deras händer och har alltid blivit väl bemött. Har i och för sig inte behövt mycket sjukvård men de gånger jag varit i deras händer. Kram Anette

Villa Ell sa...

Jag har också alltid fått ett bra bemötande, de (peppar peppar ta i trä) få ggr jag varit inne både för mig själv och barnen :-) jag tror också på inställningen! Från dag 1 när vi fick mammas cancerbesked så tycker jag att vi blev så otroligt omhändertagna både mamma som var sjuk och vi anhöriga!!

Jag såg erat lussefirande på insta igår, så söt :-) dom är ju så Goa att se på och lyssna, vilka toner och bäst är dom som tar i från tårna! Noah satt mest och bara tittade fick väl sig sitt livschock!

Lördagsmorgon och här går tvättmaskin och Spotify med barn julsånger, inte fattar han att det är lördag, snark!
Så ang maskiner så känns det som jag har ett behov av dom alla jag har! Oj utan diskmaskin, fast man vänjer väl sig ;-) tycker våran går varje dag!

Så vad gör ni i helgen?? Ikväll ska jag och mannen ut! En dejt liksom hehe! Vi ska titta på en show med Peter Apelgren och Mannheimer inne i Göteborg! "Kids" heter den ja det handlar om det ljuva livet med barn, låter ju bra ;-) f

Trevlig helg
Kramar Sandra

Jenny E sa...

Det är toppen när man får träffa kunnig personal men när man sitter med en 1åring på vårdcentralen och försöker få en remiss till en astmaundersökning i Eksjö och läkaren säger att så små barn inte kan ha astma då blir man mer än irriterad. Personalen på BUMM i Eksjö har jag där emot bara snälla tankar om.