måndag 17 december 2012

Svordomens julgodis



God Morgon.
Hur står det till i det tråkiga blasket?
Har ni bakat knäck än?
Grrrrr, kladd, kladd, klister, klister.
Var en hel del fula ord som flög genom luften innan de var i formarna.
Vem kom egentligen på att man ska ha sååååå små formar till knäck?

Men klara blev de, och för en gång skull så blev det så där lagom.
Inte för mjuka och kletiga och inte stenhårda.
Ut på altanen åkte de....och glömdes över natten:


Natten som det snöade och blåste så pass att det snöade in på altanen.
Och på plåten med mina "för en gångs skull" lagom hårda knäck.
Mycket, mycket mer svordomar kom det när detta upptäcktes.
Och nån mer knäck tänkte jag då rakt inte baka.

Men så igår fick MrJ ett ryck, han skulle minsann koka knäck.
Jag protesterade först STORT, för hans tålamod är inte hälften så bra som mitt.
Tänkte på svordomar som skulle flyga och kastruller som skulle kastas.


Men han visade ju sig vara en riktig naturbegåvning.
Så nu vet vi vem som hedan efter kokar knäck i detta hushåll.
Dessutom googlade han upp ett smart knep.
Fuktig handduk under formarna så ramlar de inte lika lätt.

Hoppas ni får en härlig start på veckan,
nu ska jag ladda inför årets sista mamma-träning.
Kramar





14 kommentarer:

Hemma på Sjuan sa...

Hi hi vad rolig du är! Visst kan det vara jäkligt ibland...
Jag har inte gjort nåt julgodis än bara Victor med flickvän och de har han gömt, jag har svårt att låta bli dem ;) Men till helgen så bakar vi julgodis här får se hur det går :)
Bra tips med handduken! Kram Suss

anettan sa...

Härligt när man kompleterar varandra och skönt att det slutade bra. Kram Anette

Anonym sa...

Annars kan man bara blöta under formen med lite olja eller vatten så står de smidigt och utan att eventuellt sabba en handduk;)
Men ja. Jag hatar knäck! ;) Kram Suzi
www.suziettan.blogg.se

Kia sa...

Jamen vad bra! Då får han ta det framöver. : ) Har inte kokat knäck och kommer inte göra det heller. Har bakat klart och på torsdag åker vi till Finland. Behöver ha jullov nu.

Ha en toppen dag!
Kram Kia

Marie sa...

Ohh rackarns att ni glömde dem på balkongen då de vart så fina. Jag brukar inte göra knäck då jag är rädd att jag kommer mislyckas, men kanske ska få min karl att göra det då, smart med fuktig handduk under =D

Näeee inte alls förtjust i ischoklad heller eg, men vi ska ha julfirandet här iår och då roligt att ha lite olika godissorter stå framme =D

kramar

ååååååååå sa...

Ja jisses!!! Hi hi!! Förstår din frustration :)
Jag överlämnar oxå detta till sambon. Jag får panik när det kladdar och blir som cement överallt i köket :/

Tur vi har händiga karlar som kan det istället ;)

Kram Verra

Home2tiny sa...

Ja knäck är inte heller min starka sida, tror jag skall överlåta det till mannen. Hans tålamod är tusen gånger större än mitt. Kramisar Tina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Ibland överträffar dom sig själva, han var ju väldigt händig din man. Bra att knäcken står på hans lista nu...fniss
Kramar
AnnaMaria

Emilias sa...

Hej!
Hihi, kan inte låta bli att fnissa lite :) men bara lite!

Ja ni lärde ju er lite på det i alla fall ;) att det blir mannen i huset som får stå för knäckande i framtiden ;)

Har dagen varit bra? Gick mammaträningen bra? Är det alltså du som startat upp det hela från början och håller i det? :)

Kramar

vitapusselbitar by me sa...

Haha, men Malin då!
Du är för rolig*
Jag tycker med det e enormt pilligt att få i knäcken i de små foooormarna, men brukar ställa dem på en plåt och sen små skedar och skynda skynda innan den stelnar.
Jag gjorde knäck herom dagen, och kokade på spisen, blev PERFEKTA!
Hihi mannen gjorde julkola, som dock blev MJUK. Men det säger vi inte HÖGT. vi har alla våra plus oh minus i köket.
MYSIGT ATT LILLA S
snart fyller ett. Inte klokt!
vart tog detta året vägen?
KRAM ELLE

Sofi sa...

Hej!

Hihi var ju faktiskt tvungen att skratta lite åt ditt elände;);) förlåt, men lite kul var det att läsa om det;)
Tur att mr J visade sig vara en naturbegåvning då:)

Ha det bäst!

Kram på dig

Frederica sa...

Nääääh fy va trist!!! :(

Fuktig handduk är jättebra!
Så gör jag med :)
Ett till tips är att hälla smeten i en grädd/mjölk förpackning så blir det mycket lättare att hälla. Och så något (typ kniv) att stoppa "rinnet" med mellan alla :)
Vet inte om det blir knäck här, gjorde massa förra året som inte gick åt :/

Vilken fin present du fick av mammorna!
Den va du värd :)

Kramar!!

Marianne sa...

Haha, perfekt ju, blir hans nya juluppdrag varje år nu då!;)
Här var det jag som kokade smeten men Belinda fick fixa det där hemska kladdet, mitt tålamod räcker inte till det där;)
Smart med den fuktiga handduken!
Kram

Anette-Ljusa drömmar på landet sa...

Nääää...gumman !! Översnöad knäck !! Som du dessutom lyckats få så där perfekt..plus en brottningsmatch med alldeles för små formar..där går gränsen baske mej !!!
Men det var en underbar story..hi hi !!
Så bra att din man kan ta över det där mecket nu..himla bra tips med handduken.

Kramen