torsdag 7 augusti 2014

Thule Chariot Cheetah - utvärdering




Lovade ju att skriva en utvärdering på vår multi-vagn när den kom.
Det inlägget har dröjt lite men efter förfrågan kommer det nu äntligen.

Vi köpte ju en av de billigare varianterna av Thule Chariot vagnarna.
Det är också den som är lättast och minst av syskonvagnarna.
Tillbehören vi har är jogginghjulet, cykelarmen och stollerhjulen.

Jag har i stort sett bara positivt att säga om den.
Smidig och lätt, rymlig, tar sig fram överallt med jogginghjulet.
Lätt att byta mellan de olika hjulen och cykelarmen.
5 punkt selarna är ett plus då vår 2,5 åring annars börjar bli duktig 
på att ta sig ur olika bälten.
Den är lätt att springa med trots ca 24 kg barn i.
Bra lastutrymme i "ryggen" bakom barnen, och barnen trivs bra.
Visst blir det bråk och tjafs ibland när de sitter så nära,
men det blev det i vår gamla syskonvagn med som var två separata sitsar.

Även perfekt som "lastvagn" för längre cykelutflykter då vi
har en vanlig cykelsits på mannens cykel och kan då ha ett barn där 
och packa t.ex badleksaker och matsäck bredvid barnet i vagnen.


Jag fick frågan om jag saknar stötdämpningen.
Nä, vi rör oss ju mest på grus och skogsvägar, 
barnen har aldrig reagerat negativt på att det skakar för mycket. 
Vi har dock en skogsväg här som det lagts stora klumpiga stenar på.
Där skumpar det en hel del, men det gör det även med vår
Emmaljunga City Cross som har en grym dämpning.

Det som jag skulle kunna säga negativt om den är att man bara kan ha 
handtaget i två olika höjder.
Jag är 163 cm lång och lägsta läget är enligt mig i högsta laget.
Hade jag varit kortare hade det nog inte funkat, så är man kort bör den provköras
innan man köper den.
Denna saknar också handbroms vilket kan vara läskigt i branta nedförsbackar.
Men den har en säkerhetsrem att fästa runt handleden, och så brukar jag lyfta upp
framhjulet och köra den ner på bakdäcken.
Den tar också mycket plats i bilen, men tack vare snabbkopplingarna på hjulen 
så gör det inte så mycket att man måste lossa dem innan man lyfter in den.
Men nu inför semestern fick vi införskaffa en takbox för att kunna ta med den.
Men då har vi en hund som behöver en del av bagaget,
hade vi inte haft det hade det funkat att ha den där och sedan packa över.

Så slutbetyget blir högt!
En frihetsvagn för en aktiv familj som vi och den ger mig en större rörelsefrihet
 nu under hösten när jag kommer vara själv hemma med båda barnen fulltid!

Undrar ni över mer så tveka inte att höra av er,
Kramar



Inga kommentarer: