torsdag 27 februari 2014

Våga bojkotta Barbie



Detta kanske låter helt fruktansvärt.
Men när jag väntade LillaS trodde jag det var en pojk.
När jag fick se att det var en tös, kände jag först en dos:
"nej, stackars flicka, hur ska jag kunna uppfostra dig i denna kravfyllda värld".
Alltså, jag skulle ALDRIG byta ut mina älskade ungar 
eller på något vis vilja ändra på dem.
Men det är en tuff värld med höga krav vi lever i.
Tuff för både tjejer och killar.
Men kraven på dagens tjejer är så sjukt knasiga.

Och utseende, vikt, mode & smink ideer sjunker 
ju helt galet neråt i åldrarna.
En otäck trend bara sen jag var barn, då fick man ändå vara barn
ganska så länge.

Jag surfade runt härom kvällen på olika bloggar
och hittade av en slump ett inlägg om dockan Lottie:

"Lottie är en ny, innovativ modedocka för barn i åldern 3 till 9 år. Lottie är en rolig, pedagogisk,  prisvärd och inspirerande docka.
18 månaders forskning, i samarbete med barn, föräldrar, återförsäljare, branschexperter, barnpsykologer och näringsexperter, ledde till över 100 åtgärdspunkter som har införlivats i Lotties utveckling. De tre starkaste punkterna var:
  •      Att barn berörs av kroppsuppfattning från en ung ålder
  •      Att flickor tidigt sexualiseras
  •      Att flickor går miste om sin barndom
För att lösa dessa problem har Lottie baserats på vetenskapliga proportioner av en 9-årig flicka med undantag för huvudet (som har ökats för att tillgodose hår). Hon bär inte smycken, smink, höga klackar eller har tatueringar. Hon kan stå på egna ben. Hennes kläder är färgglada och har stor uppmärksamhet på detaljer. Lotties kläder är aktivitetsbaserade i linje med de hos en 9-åring i stället för en vuxen. Hon bär också vackra klänningar samt slitstarka kläder för lerig utomhus lek. Lottie tillåter barn att njuta av sin barndom, i alla dess aspekter.
Sedan debuten har Lottie vunnit 12 utmärkelser i USA och Storbritannien"

Ja, denna docka har alltså fått en betydligt mer
proportionell och verklighetstrogen kropp.
Ingen getingmidja, stora bröst och onaturligt långa ben.

Här har jag sagt sen dag ett att barbie kommer inte in i huset.
Jo visst, jag lekte själv med denna docka,
har en lillasyster som var "barbie-fantast" ;)
Men vad sänder hon för signal till våra barn?

Så ska smådockorna in i huset så har jag nu hittat ett
trevligare alternativ, det får bli Lottie =)

Hur tänker ni kring dessa små "mode-dockor"?
Kramar

PS. 2 ynka dagar kvar av februariutmaningen: hashtagga era 
konditionsbilder på instagram med #februarihjärtat och hjälp mig öka månadens
pott till hjärtebarnsfonden DS.

Inga kommentarer: